Home műemlékvadászat emlékművek Vonatfütty, rohanó léptek, műemlékek, Pécs – avagy a végállomás neve: PÉCS #ép-sztoripercek14

Vonatfütty, rohanó léptek, műemlékek, Pécs – avagy a végállomás neve: PÉCS #ép-sztoripercek14

0

A mai posztban arra gondoltam, hogy lessük meg együtt, hogy egyből milyen épített csodákba botlik az, aki vonattal érkezik Pécsre.

Mostanság elég sokszor választom én is a tömegközlekedést így szinte minden egyes nap látom ezeket a csodálatos épületeket és mivel sokan csak „elszaladunk” mellettük úgy, hogy szinte semmit nem tudunk róluk így arra gondoltam, hogy ideje róluk írnom egy kis „épsztoris” bemutatót.

Nézzük is meg először a Pécsi MÁV Igazgatóság, hivatalos nevén a Pécsi Vasútigazgatóság épületét, amelyet egy minden évszakban más és más arcát mutató gyönyörűséges park ölel át:

~ Tervezője: Jenei Ernő

~ Épült: 1913 környékén

~ Épület stílusa: Szecessziós épület

~ Érdekességek:

1. A gyönyörű épület 2013- ban (a 100 éves jubileum alkalmával) lett felújítva, illetve a gyönyörű park is ekkor lett még szebbé varázsolva /rendezve.

2. Az épület parkjának különleges éke „Nyalóka” a 22 020 pályaszámú gőzmozdony.

3. A park déli oldalán található egy „100 éves a magyar vasút” emlékmű is, melyet Dr. Völgyes László tervezett.

4. Tavasszal a parkot meseszép magnóliafák varázsolják igazi „vonatos tündérkerté”. ?

*

A következő vasúthoz kapcsolódó épület, amelyet kicsit közelebbről megtekintünk most az nem más lesz, mint a Pécsi Főpályaudvar meseszép épülete, amely olyan gyönyörű, hogy megérkezni is öröm ide és kicsit olyan érzést is kelt a vonatról leszálló kedves utasban mintha a mesés múltba (az 1800-as évek végére és az 1900-as évek háború előtti éveibe) repített volna a vonat.

~ A Főpályaudvar tervezője: Pfaff Ferenc, a MÁV akkori főépítésze

~ Épült: 1898 és 1900 között

~ Épület stílusa: Historizáló stílusban épült a Főpályaudvar.

~ Felújítás éve: 2015

~ Érdekességek:

1.A szemfüles utazók szabadkőműves jelképeket figyelhetnek meg az épület néhány pontján.

2. George Stephenson és James Watt domborműveit a fiatalon elhunyt, roppant tehetséges Klein Ármin tervezte és a Zsolnay Gyárban készültek el a köralakú művek.

3. Nem messze a Főpályaudvartól rendezték meg 1907-ben a nagyhírű és több mint 1 millió látogatót vonzó Pécsi Országos Kiállítást is.

Fontos szerep jutott a Főpályaudvarnak a Kiállítás történetében is ugyanis a nem környékbeli látogatók természetesen vonaton érkeztek ide.

+1 érdekesség csak, hogy a Zsolnay családot ismét megemlíthessem ?:

Zsolnay Miklós életében igen fontos szerepet játszott a vonat / vonatozás (Jávor Kata írásából idézve: „A rohanó vonat szinte jelképéve vált az életének.”) és a Főpályaudvar olyan szempontból, hogy bizony olyanra is volt példa, hogy a hét minden éjszakáját vonaton kellett tölteni annyit dolgozott / tárgyalt.

(Az „alapeset” egyébként a heti 2 főváros – Pécs kör volt.)

Néhány helyi legenda szerint azokon a napokon amikor tudták, hogy Miklós Pestre utazik akkor addig nem indították el Pécsről azt a vonatot, amivel járni szokott amíg Ő nem érkezett meg.

Pontos és precíz ember volt Miklós így szerintem nem sokszor kerülhetett sor arra, hogy késve fusson be miatta a fővárosba tartó vonat. ?

A sors szomorú és furcsa fintora, hogy az utolsó földi útját is vonaton tette meg Miklós, de már sajnos csak a porhüvelye, ugyanis egy Bécs melletti szanatóriumban hunyta le örökre a szemeit és vonat repítette haza szeretett szülővárosába Pécsre. ☹

A fent említett (és valószínűsíthető) szanatóriumról szóló írásomat itt tudjátok elolvasni:  https://muemlekvadasz.hu/2021/11/30/a-purkersdorfi-szanatorium-epuletenek-tortenete-avagy-szanatorium-muveszet-a-szecesszio-jegyeivel-ekesitve/

Azért írtam azt, hogy valószínűsíthető szanatóriumról, mert az „idézett” írásom óta több olyan forrást is olvastam melyek szerint a Rekawinkel-i szanatóriumba kezelték Miklóst…

Külön érdekesség ( ha ez tényleg így volt), hogy Rekawinkel vonatállomása is egy különleges épület és 2018 óta műemlékké is lett nyilvánítva.

Nos ennyi lett volna a mai „vonatos” műemlékvadász túránk, de ha van kedvetek akkor akár visszatérő sorozat formájában több nagyváros pályaudvarának a műemlék épületét is „megleshetjük” majd közelebbről. ?

Írátok meg kérlek kommentben, ha kíváncsiak lennétek a jövőben is hasonló, a fentiekben említett bejegyzésekre! ?

Csodaszép hetet kívánok mindenkinek!

E.

Információk forrása:

~ADT.

~ https://epa.oszk.hu/00700/00775/00021/972-980.html  – Jávor Kata írása

Képek forrása:

~ A Pécsi Főpályaudvar épületéről és a MÁV Igazgatóság épületéről én készítettem a fotókat.

~ A „múltból felsejlő vonatállomás” képét pedig én „képzeltettem el” egy szuper program segítségével. ?

NO COMMENTS

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Exit mobile version