Home Blog Page 24

Az elsüllyesztett Ada Kaleh sziget épített kincseinek története


A cím akár lehetett volna az is, hogy lemosva a térképről, de igyekeztem inkább egy kicsit finomabb címet kitalálni ehhez a kissé rendhagyó poszthoz, ami először visz el minket a határon túlra az eddigi közös virtuális utunk során.
A közös barangolásunk helyszíne már csak az emlékezetekben él, így talán még speciálisabb ez a mai kaland, de már nagyon régóta megszerettem volna írni ezt a bejegyzést Ada Kaleh-ről, a „Senki szigetéről” ahogy Jókai nevezte a szigetet „Az arany emberben”.
Persze sokan megkérdőjelezik, hogy valóban Ada Kaleh- szigete ihlette-e meg Jókait, de ez már egy másik téma, amibe inkább nem mennék bele jobban.
Térjünk rá inkább a sziget és az épített kincseinek a történetére!
Ada Kaleh (néhány helyen kötőjellel írva is szerepel) szigete egykoron volt már török kézben, majd az Osztrák – Magyar Monarchiához tartozott, de a monarchia összeomlása után Romániához csatlakozott.
(Ezt a kissé bonyolult „ide – oda csatoljuk az Erőd-szigetet” történetet most inkább nem írnám le részletesebben, de csatolok egy régi cikket ezzel kapcsolatban is, hátha valaki jobban elmerülne a témában.)
A sziget méreteit tekintve 1,7 kilométer hosszú és mindössze 500 méter széles volt.
A szigeten élők leginkább halászatból, dohány, szőlő és rózsatermesztésből éltek, de az idő előrehaladtával az idegenforgalomból is szépen termelődött bevételük.
Építészeti szempontból az oszmán stílus volt jellemző a szigetre, nem véletlenül hiszen a lakosai törökök voltak (a világháborúk után azért már nem csak törökök laktak itt, illetve azért előtte is költöztek ide páran még például Bécsből is), de gondolom ezt már a sziget nevéből is kitaláltátok.
A szigeten található mecset, (ahol megtekinthető volt az a 144 négyzetméteres gyönyörű keleti szőnyeg is, amit 1902-ben II. Abdul Hamid szultán ajándékozott a mecsetnek) az erőd, a kazamaták és a többi régi épített emlék sok turistát vonzottak a festői szépségű helyre.
Az itteni mecset idővel gyakorlatilag ritkaságnak számított, mert meglepő módon késő- barokk stílus jegyekkel volt díszítve.
A mecset egyébként 1720 körül eredetileg ferences rendi templomnak épült, de 1739-ban amikor a törökök elfoglalták a szigetet egyből át is alakították mecsetté a templomot.
A minaretet csak körülbelül a 19. század elején építették a mecset mellé.
A sziget közepére épült hatszögű erődről azt érdemes tudni, hogy az 1700-as években Mercy tábornok építette, 4 méretes bástyája pedig az akkori hadsereg vezéreiről lett elnevezve, de ezeket a törökök természetesen egyből átnevezték amint az uralmuk alá került a sziget.
Az erőd mellett idővel helyett kapott a sziget híres bazárja is, de volt még a szigeten népiskola (méghozzá a mecseten belül), dohányfeldolgozó, laktanyák és még sok egyéb más is.
A 20. század elején már több vendéglátóhelyet is magáénak tudhatott a sziget, ezek közül a török kávéházak örvendtek a legnagyobb sikernek a vendégeknél.
Az 1950-es években volt talán a legnagyobb a turistaforgalma a szigetnek ahogy ezt a régi cikkek alapján lehet sejteni, de pontos statisztikát ezzel kapcsolatban sehol sem találtam, szóval ez csak az én meglátásom.
Ada Kaleh sorsa (a régi Orsovaéval és három faluéval együtt) végül megpecsételődött az 1970-es években, amikor is fel lett áldozva az 1964 óta tartó Vaskapu- projekt (egész pontosan a Vaskapu I. Vízerőmű) oltárán.
A lakosság nagyobb része a sziget elhagyása után Törökországot választotta az otthonául, de szívükben szerintem örökre megőrizték a szeretet Ada Kaleh-ük emlékét.
Ada Kaleh néhány műemlékének is új „életet” szántak (például az erőd egy részének) az akkori vezetők, megmentve így őket az útókor számára.
A műemlékek megmentéséért járó dicséret azonban valójában Adriana Miha építészt és Nocolaescu-Plopsor akadémikust illeti, valamint az őket segítő építész hallgatókat.
Meglepő módon a mecset és a minaret azonban nem kapta meg az esélyt az új „életre”, őket talán, mint a sziget jelképeit veszni hagyták Ada Kaleh-el együtt.
A lebontott, megmentett épületeknek a pár kilométerrel odébb található Simian- szigetet szánták az új otthonuknak, itt lettek újraépítve.
Ada Kaleh elárasztása előtt Bukarestből érkezett pár építész hallgató, akik tanáraikkal karöltve felmérték a hely épített kincseit, műemlékeit.
Rajzaik a leghitelesebb mesélők arról, hogy hogyan is néztek ki a sziget utcasorai, házai.
Amint elhagyta az utolsó lakó is a szigetet szépen lassan a víz lett az úr Ada Kaleh-en és úgy elveszett az őt elárasztó Dunába mintha soha nem is létezett volna.
Időnként azért néha, ha a Duna áradása miatt leengedték a vizet a Vaskapu I. -es vízgyűjtőből akkor az ilyenkor előbukkanó mecset tornya emlékeztetett minket arra, hogy egykoron itt állt a rózsaillatú „Senki” és mégis kicsit mindenki szigete.
Ma már a mecset néha felbukkanó tornya is csak emlék már, állítólag ledőlt így már nincs mi jelezze azt, hogy itt bizony egykoron élet volt és veszni hagyott épített emlékek.

Képek, adatok, cikkek forrása:
1.Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége
2.ADT., azon belül:
~ Egyetértés napilap cikke, 1919. I. évfolyam, 103. száma
~ Ország – Világ,1968. / 6. szám
~ Dolgozó Nő (cikk), 1971.09.01. /9. száma
~ Dolgozó Nő, 1956. / 11. szám
~ A Hét, 1960. /52. szám
~ Prágai Tükör, 2016. / 5. szám

„Dani uraság” háza – A niklai Berzsenyi Dániel Emlékház története

Hely: Berzsenyi Dániel Emlékmúzeum (46.58695, 17.51095)
Cím: Berzsenyi Dániel utca 96, Nikla, 8706
„A világ lármás vigadóhelyéről,
Mint az elfáradt utazó, pihegve
Térek ernyődhez, s fejemet lehajtom
Lágy mohaidra.
Itt vagyon bátor menedéklakása
A szabadságnak s nemes érzeménynek…”
/Részlet Berzsenyi Dániel: Magányosság című verséből/

Berzsenyi Dániel költőnket bizonyára nem kell bemutatnom senkinek sem, hiszen gyönyörű versei a hazai irodalom feledhetetlen kincsei közé tartoznak.
A költő emlékét azonban nem csak versei, hanem egykori otthona is őrzi Niklán, abban a Somogy megyei községben, ahol Berzsenyi az 1800-as évek elejétől haláláig, 1836-ig lakott.
A kúria, ami az emlékmúzeum otthonául szolgál egy 1811-ben épült 4 szobás klasszicista stílusú épület.
Külsőleg első ránézésre a kúria egy tipikus regényekbe illő épület, olyan, ahol tényleg el lehetett bújni egy kicsit a világ szeme elől, de azért nem egy remetelak…legalábbis én nem így képzelném el azokat. ?
(Niklai remetének nevezte magát Berzsenyi az egyik Kazinczyhoz írott levelében, innen jött ez a „remetelakozásom”, illetve köztudott az is, hogy szerette a magányt és az otthon nyugalmát a költő.)
A házat egyébként egy csodálatos park öleli körbe, ahol mindenképp érdemes egy kicsit elidőzni, egy picit megállni és élvezni azt a festői látvány, ami itt elénk tárul.
Érdekesség: állítólag a kertben még mindig megcsodálhatjuk azt a szelídgesztenyefát, amit egykoron még maga a költő ültetett!
A műemlék kúria mellett természetesen ez a park is védettséget élvez.
Az emlékmúzeum 1954-ben nyitotta meg egyébként a kapuit és a költő személyes tárgyai és kéziratai mellett még a levelezéseibe is betekintést nyerhetnek az ide látogatók.
Az épület falán emléktába tiszteleg híres lakójának emléke előtt, a kúria előtt pedig a költő mellszobra látható.

Ti jártatok már itt?
Nektek melyik a kedvenc Berzsenyi versetek? 🙂

*Kép forrása: ADT ~Képes Újság,1982.06.19. / 25. száma

A mindig megújuló málomi Szent József-templom története

Hely: Málom (46.028056843852, 18.216836963734)
Cím: Pécs, 7636

A Málomi Árpád-kori Szent József plébániatemplom a 12. század végén (vannak források ahol 13.század szerepel) épült román stílusban, de az idők folyamán folyamatos változásokon és bővítéseken esett át, így gótikus és barokkos jegyekkel is gazdagodott a templom.
A templom belsejének különleges és páratlan kincsei a falfestményei melyek közül a legrégebbiek 1280 – 90 környékén, a templom első építési szakaszában készültek.
A templom diadalívén is láthatók még egyébként régi freskótöredékek.
Az 1970-es években komolyabb és eredményes régészeti és renoválási munkákat végeztek itt a szakemberek.
Ekkor került sor az új liturgikus tér kialakítására, illetve a freskók restaurálására is.
A templom tetejét 2009-ben, a külsejét és a belső terét, illetve a tornyát pedig 2010-ben újították fel.
Freskói és néhány eleme 2011-ben ismét egy
újabb „frissítésen” estek át.
A templom mellett található egy műemléktemető is, melyben már nem lehet temetkezni.
Aki kívülről szemléli a templomot kicsit úgy érezheti mintha egy másik korba csöppent volna, főleg ha a „téglás” oldalról indítja a sétáját.
Ez az oldal azért is különleges (és nem befejezetlen, mint azt páran hiszik), mert a régészek igen sok munkát fektettek abba, hogy a lehető leghitelesebben megmutathassák a jelennek azt, hogy milyen is volt egykoron a templom a kezdetek kezdetén.
Ritka és különleges műemlék, olyan amit még a törökök sem dúltak fel és még egy komolyabb földrengés sem döntött le a lábáról!?

Ki tudja, hogy melyik híres írónk, költőnk volt az akit megihlett a málomi út, ami a templom felé vezet??

* A képeket én készítettem a hétvégén, saját fotók.

Merre járt a Műemlékvadász??


Jövő héten érkezik a bejegyzés a helyről (fotókkal kiegészítve),de addig várom kommentben a tippeket, hogy szerintetek pontosan hol is készülhetett a videó!?
Bevallom nem sikerült olyan igazán rejtélyes beharangozó felvételeket gyártanom, mert minden „nyomot” felvettem a helyről így nem biztos, hogy akkora meglepetés lesz majd a bejegyzés, de legközelebb majd jobban igyekszem…??


#ittaztánmindenműemlék #mégatemetőis

Az orfűi Forrásház titka

Hely: Orfű, Vízfő-Tanösvény (46.140052408971, 18.16025825725)
Cím: Orfű

A Vízfő-forrás barlangjának szomszédságában, varázslatos környezetben található egy misztikus külsejű forrásház, amin sok túrázó szeme megakadt már.?
Különös formája teszi egyedivé ezt a nem mindennapi épületet, ami természetesen műemléki védettség alatt áll 2002 óta.
Ez a fent említett különleges forma és stílus többet sejtet attól a funkciótól, mint amit szántak neki, de ahogy a nevéből is kiderül: forrásháznak/szivattyúháznak építették és nem manócskák laknak benne, ahogy azt kisgyermekként gondolta az ember.
(Érdekesség: sokan „Gombának” vagy „Tulipánnak” hívják az épületet, szóval ha Orfűn valaki megtekintésre ajánlja a Tulipánt vagy a Gombát akkor a Forrásházra gondolnak. ?)
A Forrásház 1970 és 1974. között épült, a tervezői pedig Csete György és Dulánszky Jenő voltak.
Az épület a hazai organikus építészet egyik korai alkotása, igazi épített kincs, az már egyszer biztos!
A Forrásház ugyebár karsztvíz hasznosításra / ivóvíz ellátásra épült így 1988-ig Komló város vízellátását biztosította, aztán hirtelen nyugdíjazva lett.
A 90-es években állagmegóvó munkálatokkal próbálták megvédeni az épületet (stílusosan fogalmazva) a leépüléstől, ami sikerült is, de félő, hogy az idő, a beázások, a vandálok előbb- utóbb kikezdik majd a kihasználatlanul álló épületet.?
A Forrásház, ha jól tudom akkor jelenleg is az Orfűi Önkormányzat tulajdonában van, és ha szivattyúházként már nem is működik, de úgymond „találkozási pontként”, „fotózkodási helyként” igen.
Ki tudja, lehet, hogy ez még mindig jobb sors egy épületnek attól, hogy egyszer csak észrevétlenül eltűnjön úgy a semmibe, hogy soha senki nem figyelt fel rá, hiszen csak az veszhet el amit figyelmen kívül hagyunk és a Forrásházat nem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen a tervezői tettek arról, hogy vonzza a tekinteteket!?

Ui: Tudom, hogy sokaknak furcsa lehet, hogy nagybetűvel írom végig a Forrásházat amikor az épületet emlegetem, de ez a hivatalos neve, mindenütt így szokták írni.

*A fotók saját fotók, idén (2021) júliusban készültek.
Az egyik fotó sarkán éppen az látható, hogy „megtámasztom” az épületet (csak a ? látszik), nagyon vicces fotónak szántam, aztán hááát….no, mindegy, döntsétek inkább el Ti, hogy az lett -e. 😀

Ajándék nyári színezők – tőlem, NEKTEK!

Kedvesek!
Itt a nyári szabadságok/szünetek ideje, ezért ezen a héten egy kis meglepetéssel készültem a legifjabb műemlékvadászoknak és természetesen mindenkinek aki szeret színezni.?
A saját képeimből elkészítettem egy pár színezőt amin műemlékek szerepelnek, remélem tetszeni fog Nektek.?
Nem titkolt célom ezzel a kis színezővel az lenne (a kikapcsolódás mellett), hogy játszva ismertessem meg a kicsikkel a műemlékeinket.?️?️?️
Tudom, hogy nem lettek profik a színezők, de nagy szeretettel készültek.?
Ha van kedvetek akkor az elkészült műveket elküldhetitek nekem üzenetben vagy akár komment formájában is.?
Nagyon örülnék nekik!??
A jövőben is készülök majd ilyen jellegű meglepetésekkel, amikkel kicsiknek és nagyoknak is tudok egy kicsit kedveskedni❣️
Szép napot kívánok mindenkinek!?
*A színező alapjául szolgáló képeket eredeti formájukban megtalálhatjátok itt az oldalon, illetve az @evelinamuemlekvadasz Instagram- oldalamon is!?
Ui: Már készül a következő bejegyzés is, annyit elárulhatok róla, hogy egy nagyon különleges épület lesz a főszereplője…?

Az Óra-villa különleges története – avagy a csokigyáros villájának esete a honvédtábornokkal, a katonákkal és a szükséglakásokkal

Hely: Budapest (47.4719, 19.0503)
Cím: Budapest

Az Óra-villát 1843-ban Heindrich Ferenc csokoládégyáros építtette Budapesten, a Diana utcában.
A villa azért kapta ezt az szokatlan nevet, mert a főhomlokzat timpanonjában Heindrich elhelyeztetett egy különleges órát, mely szerkezetét tekintve egyedinek számított hazánkban.
Bizonyára szerethette Heindrich az órákat és a pontosságot, más okot ugyanis nem tudok elképzelni erre a kissé furcsa „dísz” választásra. 😀
Az épület különlegessége, hogy 1849-ben Görgei ( vagy ahogy sok helyen szerepel: Görgey, de nem ez a hivatalos alak, aláírása pontos i-s minden régi iraton) Artúr főhadiszállása volt, aki innen rendelte el ezen év május 21.-én azt a rohamot, ami 17 nap ostrom után bevette Buda várát.
A többi már történelem, ahogy szokták mondani!
Görgei mellett egyébként a villa látogatója volt Petőfi és Klapka tábornok is, sőt 1897 -ben még Sisi is járt itt!
Kering egy anekdota egyébként arról, hogy Petőfi és Klapka annyira összeveszett itt egymással, hogy Klapka a villa egyik szobájába záratta egy kis időre a költőt!
No, de nem kalandozok inkább el ennyire a villa történetétől!
Az épület stílusát tekintve egy klasszicista kincs, a jelenlegi birtok méreteit tekintve pedig régen sokkal nagyobb volt a portája.
Itt fontos megemlítenem, hogy a villa mögött állt egy vele együtt épült présház is, melyet az 1960-as években sajnos el kellett bontani, mert a vályogfalai már konkrétan életveszélyes állapotúak voltak.
A villa restaurálására is egyébként ekkor (1961) került sor, a felújítási munkálatok pedig Lipták Irén tervei alapján haladtak.
(Fotókat is csatolok ezekről a folyamatokról, de nem a legjobb minőségűek sajnos!)
Az épület állapotán sokat rontott az is (a háborúk mellett), hogy a restaurálást megelőző időkben elégé változatos felhasználási variációk jutottak neki.
Volt itt katonai szállás, de szükséglakások is, majd egy utcát is hopp, csak úgy átvezettek gyakorlatilag a kertjén az 50-es években…szóval valóban különleges történet jutott ennek a villának, az egyszer biztos!
Az 1970-es években, ha jól tudom akkor egy röpke időre követségi villaként használták az épületet, utána viszont hosszú ideig csak a lassan, de biztosan bekúszó és terjeszkedő enyészet járt csak a villa falai között.
2002-ben aztán magánkézbe került az épület, és ekkor megint történt egy különleges csavar a villa életében, ugyanis a tulajdonosa (aki családi háznak vette meg) felismerve az épület egyediségét és építészeti értékét, felvette a műemléki hatósággal a kapcsolatot és az ő áldásukkal egy meghívásos tervpályázatot szervezett a villa családi házzá történő átalakítására.
A rekonstrukciós munkákat Eleőd Ákos tervezte meg és 2005-re minden el is készült, amit megálmodtak.
Eleőd úgy varázsolta családi házzá a villát, hogy az egy cseppet sem veszített az építészettörténeti értékéből és ezen komoly eredmény előtt természetesen az építész szakma is fejet hajtott.
Jó pár évvel később, 2016-ban a villa végül eladóvá vált, az ingatlant 690 millióért árulták a tulajdonosok.
Nem tudom, hogy végül akadt-e valaki, aki olyan jó anyagi helyzettel rendelkezett, hogy az Óra- villa új tulajdonosának mondhatja ma magát…
Ami biztos, hogy szerencsére még sokáig gyönyörködhetünk ebben a gyönyörű épületben, mert meg lett védve attól a szorongató elmúlástól, ami az 1950-es évek végén már nagyon erősen belemarkolt a falaiba.
*Képek forrása:
Előtte – utána fotók és a présház ~ ADT ~ Műemlékvédelem, 1962. /4. száma, Pereházy K., 215.
Jó minőségű, felirat nélküli fotó ” ~ Fortepan / Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény

A magyar népi építészet kincsei 2. rész – Templom fából és sárból emelve, avagy a tákosi Református templom története

Hely: Tákosi mezitlábas templom (48.152528084366, 22.417692568841)
Cím: Tákos, Bajcsi Zsilinszky utca 49., Tákos

Az Úr 1766. esztendejében a tákosiak dacolva a lehetetlennel templomot építettek akkor is, ha Mária Terézia úgy rendelkezett, hogy a reformátusok nem kaphatnak követ és téglát a templomaik építéséhez.
Nem keseredtek el nagyon a rendelet miatt, hanem fogták magukat és abból dolgoztak, amiből tudtak és így született meg fából és sárból a sok helyen csak „Mezítlábas Notre Dame-nak” nevezett tákosi református templom.
Ez a templom ékes példája annak, hogy akarattal és hittel bármi megoldható…ma sokkal több lehetőséggel a kezünkben sajnos mégis veszni hagyunk épületeket, de ebbe most inkább nem mennék jobban bele.
Térjünk vissza inkább a tákosi templomhoz!
A templom úgynevezett „paticstemplom” (vesszőfonatos, sárral tapasztott falazatú), faszerkezetű, fazsindelyekkel lefedett és a középkori falusi építkezések technikáját őrzi.
A templom alacsony mennyezetű, padlója döngölt agyagból készült, berendezését tekintve pedig az egyszerűségre törekedtek, tiszta fehér falaival és úgy összességében minden elemével együtt a népi puritánság megragadó, megható, páratlan éke és emléke is egyben.
Famennyezetén 58 festett kazetta található, melyek alkotója Asztalos Lándor Ferenc volt.
A mennyezet kazettáin a templom történetének leírása és virágmotívumok találhatók.
Apropó, templom történet, azt fontos megjegyeznem, hogy a templom építését egyébként több periódusra is bonthatjuk:
~ 1766-ban felépítik ugye magát a templomot
~1767-ben a templom mellé felépül a 16 méter magas, szoknyás faharangtorony, Lukács János ácsmester és munkásai segedelmével
~1784-ben pedig újabb bővítési munkálatok folytak itt.
A „fatemplommal” egyetlen probléma akadt csupán, de az sajnos nagy, hogy anyagai az idő vasfogának nehezebben álltak ellen, mint egy másik anyagból épült templomé.
A szerkezeti károsodások így sajnos sokszor utolérték a helyet (1949-ben egy előző évi jégeső kár miatt például le kellett bontani a tornyot), de szerencsére nem hagyták sohasem elveszni a templomot.
Az 1960-as években az Országos Műemléki Felügyelőség megújította a templom zsindelyfedését, mert már nagyon ráfért az újítás.
Nagyobb volumenű felújítási munkálatokat viszont csak az 1980-as években végeztek a templomon (az ehhez kapcsolódó fotókat csatoltam), ekkor állították vissza például eredeti alakjában a templom fent említett harangtornyát is, de a paticsfal is felújításra került, illetve a templom alapja is korszerűsítésen esett át (beton sávalapja lett).
A berendezési tárgyak és a kazettás mennyezet is átesett ekkor egy restauráláson, hogy még sokáig gyönyörködhessünk bennük.
2001-ben árvízkárok sújtották a templomot, de szerencsére ekkor is a segítségére siettek, ez esetben a Magyar Villamosipari Művek és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (és természetesen a felújítási munkákban résztvevők) voltak a megmentők.
A templom jelenleg is látogatható, aki arra jár feltétlenül nézze meg ezt a páratlan szépségű műemlékünket!

Érdekesség: A mezítlábas jelzőt, azért kapta a templom, mert a sarat ugyebár mezítláb dagasztották a munkások, a sár pedig a munkafolyamatokhoz kellett, ugyanis a templom falai vesszőfonatra tapasztott sárból és agyagból készültek.

*Fotók forrása:

ADT – Műemlékvédelem, 1988. (32. évfolyam, 1. száma)

Magyar Építőipar, 1985. (34. évf. /1.)

A Rózsafai Perczel-kastély (kicsit sem rózsás) története (Eladó örökségek nyomában 1. rész)


Szigetvártól délre található egy aprócska falu: Rózsafa. Rózsafa dacolva a pici falvak sorsával gyakorlatilag magáénak tudhat egy híres szülöttet és egy kastélyt is.
A helyi híresség nem más volt, mint Tinódi Lantos Sebestyén aki állítólag 1510környékén a Rózsafához tartozó Tinód településen
látta meg a napvilágot, de Sárbogárd is harcol érte, hogy az Ő fiúk.
Tinódi mellett ha Rózsafáról van szó akkor még a Perczel kastély szokott szóba kerülni. A kastély is „csak” gyakorlatilag a falué, mert
hivatalosan a , külterületi” részén Bodorfapusztán található.
A kastély alapterülete kb. 589 m2 amelyhez egy hatalmas nagy telek is tartozik. Saját kútja is van a kastélynak és termálvíz kitermelésre is van itt lehetőség.
(Utóbbiról az @evelinamuemlekvadasz Instagram-oldalamon találhattok egy régi nagyon érdekes cikket, mely szerint ígéretes jövő előtt állt a „kastély strandja”, még a harkányi termálvízet is majdnem lekörözte a helyi „csoda forrás”.)

Ha hinni lehet a forrásoknak, akkor az épület 1913-ban Pilch Andor pécsi építész tervei alapján készült el és a tulajdonosa a bonyhádi nemesi származású Dr. Perczel Tibor volt.
Az épület stílusát tekintve most már eklektikusnak mondható, alaprajza téglalap alakú, oldalfolyosós elrendezéssel.
Egykoron valószínűleg sokkal szebb időket láthatott a kastély, mert jelenleg konkrétan életveszélyes.
Senkinek nem javaslom azt, hogy belülről kukkantsa meg, mert a tető több helyen is beomlott, gerendák éktelenkednek a szobákban és teljesen át vannak nedvesedve a falak.
Kislányként mindig azzal riogattak a szüleim, hogy fedetlen, „csak” a természet erejével (esővíz,növényzet, szél, stb.) betemetett kút/kutak is találhatók itt amikbe szintén nem lenne jó belepottyani senkinek sem.
Ez utóbbi egyébként nem tudom, hogy mennyire hiteles információ, mert lehet, hogy csak azért született ez a „legenda”, hogy elijesszék a szülők a gyerekeiket a falutól viszonylag távol lévő elhagyatott kastélytól.
Mondjuk nekem nem ártott az óva intés,mert híresen elkalandozó, oviból is megszökős kislány voltam.?
No, de kanyarodjunk vissza a kastélyhoz.?
Rózsafa irányából egyébként semmilyen autóút nem vezet hozzá, csak gyalogszerrel közelíthető meg (vagy esetleg egy hiperszuper terepjáróval) a hely egy elég rossz földes úton.
Ha jól tudom, akkor műemlékvédelem alatt áll a kastély és a jelenlegi tulajdonosa 1993-ban(?) vásárolta meg, de mivel nem sikerült állami támogatást szereznie a felújítására így a lassú pusztulás lett a Perczel kastély jövője.
A mai napig őrizetlenül áll szomorúan a semmi közepén, kifosztva, kisemmizve, árván. A kastély több éve eladó, a tulajdonos gondolom, nagyon szabadulna már tőle, mert egyre több helyen láttam hirdetve és viszonylag olcsón.
Érdeklődök persze jöttek meg mentek, állítólag még külföldről is, de a kastély háza táján nem történt semmi változás, így gondolom egyik látogatás sem járt sikerrel.Szomorú történet sajnos ez is, kár, hogy annak idején nem maradt a falu kezében a kastély… talán akkor most más hírekről számolhatnék be. (Annyi lehetőség lehetett volna benne csak fel kellett volna csapni egy falusi turizmussal kapcsolatos könyvet. Ez nem szemrehányás – csupán csak filozofálgatás.)
A telek méreteit és elhelyezkedését tekintve egy nagy lovarda szállodával vagy egy vadász „központ” is lehetett volna itt, de ez csak pár tipp. Utólag persze mindenki okos, így inkább nem is osztom az észt, tovább csak ismét reménykedem, hogy hátha valaki felfigyel erre a kastélyra.??

Érdekesség: Pár éve írtam egy kis humorral átitatott novellát a kastélyról, ha van kedvetek akkor itt tudjátok elolvasni:
https://evelinirogat.blogspot.com/2018/03/a-perczel-kastely-szelleme-fiktiv-mese.html?m=1

*A fotók viszonylag frissek, az egyik rokonom volt a fotós, ő küldte el őket nekem (köszönöm N.❤️?), mert tudta, hogy bejegyzést szeretnék írni a helyről.
Természetesen csak kívülről fotózott hiszen, mi igazi „műemlékvadász család” vagyunk, olyanok akik tiszteletben tartják a helyet, a környezetet és a határokat is.?

Ráth György-villa – Avagy egy filantróp építész és egy múzeum főigazgató épített örökségének története

Hely: Ráth György villa (47.508965629188, 19.074005110854)
Cím: Városligeti fasor 12., Budapest
A Ráth György-villa története nem a Ráth családdal kezdődött hiszen építtetője és első tulajdonosa nem az Iparművészeti Múzeum első főigazgatója volt, hanem Wechselmann Ignác építőmester, aki híres volt jótékonykodó természetéről.
A villa feltehetőleg 1871- ben épült és a tervezője Unger Emil volt.
A Wechselmann család nyaraló funkciót szánt az épületnek, rendes lakóházként csak a következő tulajdonosa a „névadó” Ráth György műgyűjtő, jogász, múzeum főigazgató kezdte el használni, aki 1901-ben vásárolta meg a Városligeti villát, amit még ugyanebben az évben Györgyi Géza építész alakított át a kérésére.
Az átalakítások során Györgyi a neoreneszánsz nyaralóból szecessziós villát varázsolt, a Wechselmann nyaralóból szinte már csak egy a négy évszakot ábrázoló kerti szoborcsoport maradt fenn érintetlenül.
Az épületet Ráth és a felesége műtárgyakkal rendezte be, csodálatos bútoraik többségét pedig a hazai szecesszió egyik korán elhunyt tehetsége Horti Pál álmodta meg nekik.
Ráth halála után a villát és a benne található gyűjteményt a feleségére Melcsiszky Gizellára hagyta, aki teljesítette férje titkon dédelgetett vágyát és odaajándékozta a műtárgyaikat az Iparművészeti Múzeumnak.
(A műtárgyak teljes listájáról csatolok majd egy cikkrészletet képként.)
Gizellának egyetlen kérése volt csak, mégpedig az, hogy szeretett férjéről elnevezve hozzanak létre egy múzeumot, ami az Országos Iparművészeti Múzeum kezelése alatt álljon.
Így jött hát létre a villában az Országos Ráth György Múzeum, amit 1906-ban mutattak be a nagyközönségnek és 1907-ben még Ferenc József is tiszteletét tette itt.
A történelem viharai azonban a múzeumot sem kímélték, a második világháború után „károsnak” ítélték a fenntartását.
1954-ben a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeumé lett az épület és Kínai Múzeumra keresztelték át a nevét, ahol keleti tematikájú kiállításokat szerveztek.
A villa csak a rendszerváltás után kapta vissza a régi nevét, ám továbbra is keleties vonalon mozogtak a kiállításai.
2014-ben végül ideiglenesen bezárta a kapuit a múzeum, majd 2018-ban újranyitott Ráth György- villa néven és az Iparművészeti Múzeum szecessziós kincseit bemutató állandó kiállítással várta a látogatóit.
(Az Iparművészeti Múzeum ekkor már rekonstrukciós munkák miatt zárva volt!)
Ez az fent említett állandó kiállítás „A mi szecessziónk” nevet kapta, amin megközelítőleg 600 csodálatos kincset (festményeket, iparművészet minden ágáról származó műtárgyakat) lehet megtekinteni, köztük Ráth György műgyűjteményének kiválóságait is, ami egyben egy méltó tisztelgés is Ráth György emléke, munkássága és a műtárgyak iránti rajongása előtt.

Ti jártatok már a villában, ha igen akkor, hogy tetszett Nektek az állandó kiállítás?
A villa új időszakos kiállítása egyébként a „Dresszkód: szecesszió” nevet viseli, szerintem érdemes ezt is megtekinteni. ? #nemreklám #csakszívbőljövőajánlás

*Képek forrása: ADT – Magyar Iparművészet (1906., jan.1. sz.), Műemlékvédelmi Szemle (1998).
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei