Home Blog Page 26

A magyarországi türbék nyomában 2. rész – Gül Baba türbéje

Hely: Gül Baba türbéje (47.515999332558, 19.035027771545)
Cím: Budapest

Virtuális pécsi utunk után vegyünk utunkat Budapest felé, a Mecset utca 14. szám alá: itt áll ugyanis Gül Baba türbéje. Ez a 16. században épült türbe Budapest egyetlen épségben maradt, török, szakrális műemléke.
De ki is volt az a Gül Baba, aki itt alussza örök álmát?
Gül Baba harcos török szerzetes (dervis) volt, a janicsárok nevelője és a hit elszánt térítője, aki 1541-ben a megszálló török sereggel jött Budára, azért, hogy Szulejmán szultán megbízásából vallási központot hozzon létre a szerzetes társaival.
Halála (és élete) köré több mondát is szőttek, de hogy ezek közül melyek igazak, ez már sosem derül ki.
(Ezekkel a legendákkal kapcsolatban csatolok egy fotót megjegyzésként / kommentként ami egy 1914-es a „Vasárnapi Újság” 61.évfolyam 11. számában megjelent cikk fotója „Gül Baba legendái” címmel, ha esetleg valakit bővebben érdekelne a téma akkor itt elolvashatja.)
Ha hinni lehet az egyiknek akkor nagy valószínűséggel 1541. szeptember 2-án halt meg a sok helyen „Rózsák atyjaként” emlegetett dervis, egy, a város elfoglalásának sikerét ünneplő templomi ceremónia közben. A fent említett „Rózsák atyja” elnevezéshez is több legenda fűződik: volt, ami abból eredt, hogy sírját rózsák borították, de van olyan, ami a rózsaolaj és a rózsafák szerelmeseként írja le.
Türbéjének építettője Mehmed Jahjapasazáde budai pasa volt. Maga az építkezés 1548 környékén fejeződhetett be és a klasszikus nyolcszög alaprajzú kupolás türbe lett az eredménye.
A muszlim világban a magyarországi török épületek közül ez lett a legismertebb magyar zarándokhely.
1699. január 26-án a karlócai békében a szultán feltételeinek egyikeként szerepelt az, hogy Gül Baba síremlékét tartsák tiszteletben és az hadd maradhasson fenn az útókor számára. Úgy gondolom ez mindent elmond azzal kapcsolatban, hogy a törökök számára mennyire fontos és megbecsült volt ez a hely régen és bizony most is.
A török csapatok kivonulása után akárcsak Pécsen, itt is a jezsuiták vették birtokukba a türbét. Barokk stílusú kápolnává alakították át a helyet, mely egészen az 1700-as évek végéig, ilyen formában működött tovább, egészen a jezsuita rend feloszlatásáig. Ezután magánkézbe került a türbe, mely 1822-ben már török zarándokhelyként ismeretes. 1885-ben az isztambuli kormányzat felújíttatta a síremléket és egészen 1914-ig kellett várni arra, hogy műemlékké legyen nyilvánítva a hely.
1918-ban is történtek itt felújítási munkálatok, de a legnagyobb helyreállító munkálatokat 1962-ben végezték, ekkor ugyanis visszakapta az eredeti formáját az építmény.
Az 1990-es években ismét egy nagyobb volumenű felújításba kellett fogni, mert az épület ismét rossz állapotba került.
A közelmúltban (2016 és 2018 között) is végeztek nagyobb felújítási munkálatokat, melyekhez a török kormány is nagyban hozzájárult. A türbe így azon szerencsés hazai műemlékek egyikévé vált, amely biztos, hogy fenn fog maradni az utókor számára.
Természetesen ez a hely is látogatható, illetve látogatható lesz ismét, ha véget ér a vírushelyzet.
Remélem nyáron lesz lehetőségem megtekinteni a türbét, mert eddig sajnos kimaradt az éves budapesti túrám helyszín listájáról, no, de majd idén! ?

*A bejegyzéshez csatolt fotók forrásai a következők:
Gül Baba türbéje fotó : Műemlékvédelem, 1970. 14. évfolyam, 1-4. szám, 228. oldal
Gül Baba türbéje és kolostor, Fontana metszete: Műemlékvédelem, 1970. 14. évfolyam, 1-4. szám, 228. oldal

Gül Baba türbéje illusztráció: Vasárnapi Újság, 1873., 7.6. „Hazai táj – és néprajzok: közintézetek, népszokások, műtárgyak, Gül Baba sírkápolnája Budán” – Erdődi Béla, 417. oldal.

A bejegyzés megírásában is sokat segítettek ezek a fent említett cikkek, nagyon sok hasznos és új információval gazdagodtam általuk.
Nagyon szeretek levéltárban is kutatni, de a mostani „koronás” helyzetben a digitális tudománytár a legnagyobb és legbiztonságosabb segítőm, no meg persze a témában szerzett ismereteim, de azokon mindig van mit bővíteni, mert a jó pap is holtig tanul. 😉

A magyarországi türbék nyomában 1. rész – Idrisz Baba türbéje

Hely: Pécs (46.0711, 18.2331)
Cím: Pécs, 7600 – 7636

A türbe rangos, befolyásos nagy köztiszteletben álló személyeknek állított mauzóleumot, sírboltot takar.
Érdekesség, hogy először a 11. században jelentek meg, ekkor még jellemzően Iránban. A türbék formai kialakításának nincsenek szigorú szabályai, mert összességében minden olyan felépítményt türbének nevezhetünk, amely az adott sírhely fölé magasodik. Kialakításukat tekintve beszélhetünk: zárt, illetve részben nyitott türbékről, melyek ritkán állnak önállóan, legtöbbször egy épületkomplexum részei.
A türbék egyik része tulajdonképpen sírhely, ide ténylegesen el van temetve az adott személy, akinek a nevét viseli a síremlék, illetve vannak a „makám” türbék, ahová nem helyezik el a halottat, így csak jelképes sírhelynek tekinthető (lásd például a turbéki türbét).
Nem tudom, hogy tudtátok–e, de a török hódoltság alatt Magyarország területén több türbe is épült, de csak kettő maradt fenn. A hazánkban található türbék leginkább egy sémára épültek (kissé pongyolán fogalmazva): jellemzően nyolcszög felépítményűek, kupolával fedett síremlékek.
Most, hogy megismertük nagyjából, hogy mi is az a türbe, olvassuk el egy kicsit közelebbről a két fennmaradt türbénk történetét: az egyik a pécsi Idrisz Baba türbéje, a másik pedig a budapesti Gül Baba türbéje.
Aki követi a régészeti és történeti híreket, annak a türbe szó hallatán eszébe juthat a Szigetvár melletti Turbékon folyó pontos helymeghatározó kutatás is, melynek célja Szulejmán szultán türbéjének megtalálása. I. Szulejmánt az iszlám történetírás „Nagy” vagy „Törvényhozó” melléknévvel illeti, kissé profánul fogalmazva ő tulajdonképpen az „oszmán Mátyás király”, aki Szigetvár 1566-os ostromakor halt meg (járványban? szívrohamban? mérgezésben? Nem tisztázott.).
Maga a kutatás már körülbelül 8 éve folyik Pap Norbert vezetésével, akitől volt szerencsém tanulni az egyetemen. A kutatás nagyobbik szakaszának lezárultával a szulejmáni türbe mellett a dzsámi, a derviskolostor és egy kaszárnya is előkerültek, valamint még ezek jellemzői és funkciói is megnyugtatóan tisztázva lettek. Akiket érdekelnek a részletes eredmények (mert volt még bőven a fent említetteken kívül is), nekik ajánlom a projektről készült dokumentumfilmet, amit én is többször megnéztem már.
 


Virtuális utunkat először kezdjük Pécsen (azon belül is a Nyár utcában), ahol található Idrisz Baba türbéje. Idrisz Babáról azt lehet tudni, hogy valószínűleg a bektasi dervisekhez tartozott és személyét amolyan csodatévőként, szent emberként emlegetik sok helyen: a leírások szerint híres gyógyítóként tevékenykedett és jövendőmondással is foglalkozott. Pártfogásába vette a szegényeket is, nemes tettei által hatalmas nagy tisztelet övezte. Halála után nem is volt kérdés, hogy türbét építenek neki, melynek felépítése közadakozásból valósult meg kb. az 1590-es évek közepén.
A törökök kiűzése után egy ideig a jezsuiták Szent Rókusról elnevezett kápolnává alakították át a türbét, távozásuk után pedig, – idővel – a város tulajdonába került a hely és a puskaporkészletet tárolták itt.
Belegondolva ezek igen mélyreható változások voltak a hely életében: türbéből kápolna, kápolnából puskaportároló.
Érdekesség még, hogy Zsolnay Miklós (egyik személyes példaképem) volt az, aki később meg szerette volna menteni az enyészettől a türbét, még egy tervet is készített a felújításával kapcsolatban.
A világháborúk idején a gyermekkórház gyógyszerraktáraként használták az épületet.
1961-ben ásatásokat végeztek a türbénél, amely során megtalálták Idrisz Baba csontjait és ezután a török állam zarándokhellyé nyilvánította a helyet.
2009-ig a kórház kertjén át lehetett megközelíteni a türbét, de ma már külön helyrajzi számmal rendelkezik, nem kell már keresztezni semmit sem, ha meg akarjuk látogatni.
A türbe jelenleg is fenn van tartva: látogatható is, persze ha éppen nincs világjárvány.
Virtuális utunk második részével még a héten jelentkezni fogok!

*Az újságcikk forrása a fejlécén látható, az Idrisz Baba türbéje című kép forrása pedig:
Krónika folyóirat, 1981. februári szám, 11. oldal

Az egri Rác templom története

Hely: Eger (47.89902, 20.37357)
Cím: Eger

A mai bejegyzésem főszereplője egy különleges szépségű templom lesz, ami Eger városában, egy dombon magaslik a környező épületek fölé.
Ezt a templomot több néven is emlegetik: Rác templom, Görögkeleti Szerb templom vagy egri Szent Miklós-templom.
Jóval a vírus kitörése előtt jártam itt is, de jó volt feleleveníteni az emlékeimet e sorok megírásával.
No, de mit lehet tudni a mai bejegyzésünk főszereplőjéről?
A templom Povoloni János tervei alapján 1799-ben épült meg, copf stílusban. A templom belső ékeként emlegetik a valóban páratlan szépségű ikonosztázt, melyen a keleti keresztény egyházak által tisztelt főbb vallási személyek: Jézus, Szent Miklós és más szentek, az apostolok és a próféták is megtalálhatók.
A fent említett pompás ikonosztázt Nikola Jankovics görög származású fafaragó mester közel 3 évig faragta, munkájának gyümölcse 1791-ben érett meg.
A Rác templomban megtalálható képek Anton Kuchelmeister bécsi festő alkotásai, szintén páratlan műremekek.
A templom különlegességét fokozzák még a vörösfenyőből készült padjai, illetve a copf stílusú szószéke is.
A déli díszkapu Giovanni Adami tervei alapján készült el.
A templomot 1979-ben restaurálták, a felújítási munkálatok Rados Jenő építész, építészettörténész professzor felügyelte.
Úgy tudom, hogy ismét aktuálissá váltak a felújítási munkálatok, arról viszont sajnos nincsenek információim, hogy történt-e valami az ügyben?
A templom napjainkban egyébként múzeumként is működik, az egykori plébániaházában pedig Vitkovics Mihály egri születésű, szerb származású költő emlékszobája tekinthető meg.
Sajnos a templom belsejéről nincsen jó minőségű fotóm, bár, ha jól emlékszem, a templomon belül is lehetett ottjártamkor fotózni, kivéve az ikonosztázt, melynek megörökítése akkoriban fotójegyhez volt kötve.

Erőd a Villányi-hegység lábánál – avagy mire lehet alkalmas egy vár a történelem viharaiban?

Hely: Siklósi vár (45.851983410044, 18.295576070583)
Cím: Vajda János tér 8., Siklós, 7800

A Siklósi vár egyike hazánk egyik legrégebbi és legjobb állapotban megmaradt várainak.
Valószínűleg 1294 előtt épülhetett, mert első említése is ehhez az évhez köthető. Első lakói a nemesi származású Siklósi család voltak, akik magukat a birtokuk után nevezték el „Siklósinak”. Ők később politikai viszályok miatt elvesztették a várat és az új tulajdonosa Garai Miklós báró lett, aki igencsak szépen kibővítette az épületet.
A Garai-család kihalása után egy rövid ideig Mátyás király előbb törvénytelen, majd törvényesített utódja, Corvin János volt a vár tulajdonosa, de a 16. század elején már a Perényi főúri család volt tulajdonosként emlegetve. Perényi Imrének köszönhető egyébként a vár reneszánsz külleme, ő alakította át így az egész épületet, illetve egy gyönyörű várkápolnát is építtetett a várhoz szintén reneszánsz stílusban.
1543-ban sajnos ismét tulajdonosváltás történt: sajnos idegenkézre került hosszú-hosszú időre a vár, mivel a török hódítások Siklóst sem kerülték el. Szulejmán hatalmas serege ellen nem sok esélye volt a várnak. Így csak Buda visszafoglalása 1686 után lehetett kicsavarni a vár kulcsait a török kezekből.
1828-tól a Batthyány-család lett a vár tulajdonosa, majd őket a Benyovszky-család követte a sorban. Benyovszky Móric jelentős szerepet töltött be a környék életében. Baranya megye főispánjaként és országgyűlési képviselőként is „triplázott”, ritka dicsőség az ilyesmi, hogy valakit háromszor is megválasszanak ezekre a pozíciókra. Benyovszky halála után az özvegye Batthyány Lujza gyorsan el is adta azerődöt a Honvéd Kincstárnak.
A sok tulajdonosváltás miatt igen bonyodalmas sors jutott a várnak: sokszor börtönként is funkcionált. Volt itt például „őrizet alatt” Luxemburgi Zsigmond is, de a II. világháború alatt amerikai, lengyel és angol hadifoglyok is „kényszerű lakhelyükként” kellett, hogy a várra tekintsenek.
Aztán a II. világháború után az épület 1955-ig gazdátlanul maradt. Ekkor viszont régészek újrafelfedezték a várat, majd a feltárásokat felújítások is követték.
Ezután nyerte el turistacsalogató presztízsét a több részből álló vár, amely a mai napig várja az érdeklődőket egy fantasztikus időutazásra, egy még fantasztikusabb környezetben (szinte minden építészeti stílusjegyet megtalálva itt), hogy mi is egy kis időre a „tulajdonosainak” érezhessük magunkat.

Találós kérdés:
Melyik sorozatból lehet sokaknak ismerős ez a vár???

Gödöllői Grassalkovich-kastély – avagy az egyik leghíresebb hazai kastély története

Hely: Gödöllői Királyi Kastély (47.5977506, 19.3483271)
Cím: Gödöllő

Építés éve: 1740-es évek
Építettője: Grassalkovich család
Építész: Mayerhoffer András
Stílus: Barokk

Mi még a Covid-időszak előtt jártunk itt, de mindenképpen vissza szeretnénk még térni ide.
A bejegyzéshez csatolt képeket is ekkor készítettem, amelyek kiválóan bebizonyítják azt, hogy milyen sok látogatót vonz a kastély, remélem hamarosan megint ilyen nagy sor kígyózik majd minden kastély és múzeum bejáratánál.

Ejtsünk azért bővebben is szót a kastély történetéről.?
A 18. szàzad egyik legbefolyásosabb főurának, Grassalkovich Antalnak, Mária Terézia egyik bizalmi emberének nagyon sokat köszönhet Gödöllő városa. A kastélyt és a hozzátartozó épületegyüttest az 1700-as évek közepén építtette Grassalkovich, Mayerhoffer András tervei alapján. A kastély bővítése folyamatos volt, Grassalkovich halála után fia sem hanyagolta el a helyet.
A kastély belső és külső tere idővel nagyon sok mindennel bővült. Kapott például dísztermet, római katolikus templomot, narancsházat, francia kertet, sőt még barokk színháztermet is (ritka kincs, hiszen ma, mi, modern emberek is láthatjuk ez alapján, hogy hogyan is nézhetett ki egy ilyen terem egykoron!).

1841-ben aztán sajnos Grassalkovich Antal halálával kihalt a Grassalkovich-család férfiága és a leányágon öröklődő birtok és a kastély többször is gazdát cserélt ezután. 1850-ben báró Sina György kezébe került a kastély, akinek a fia, Simon – valószínűleg anyagi okok miatt – sajnos 1864-ben eladta a kastélyt egy belga banknak.
Pár év múlva a magyar állam visszavásárolta a kastélyt, majd 1867-től Ferenc József és Erzsébet királyné koronázási ajándékként a királyi pár pihenő rezidenciájává avanzsált, melynek pozitív hatásként legalább a régi fényében díszeleghetett a kastély. Erzsébet (Sisi) királyné mentsvára lett ez a hely, sokszor utazott le ide, – leginkább tavasszal és ősszel -, hogy addig is kicsit távol lehessen a bécsi udvar rá nehezedő nyomásától. A kastély mind a mapig is viseli a királyné kezenyomát: az általa szenvedélyesen szeretett ibolyaszín a kastély több szobájában is megfigyelhető.
A magyarok között ellentmondásos hírnévnek örvendő uralkodó, Ferenc József is sűrűn feleségével tartott a gödöllői pihenéseire, azonban Sisi 1898-as sajnálatos halála után megritkultak a látogatásai, míg végül 1911-ben került sor Ferenc József utolsó gödöllői útjára. A meggyötört „császári és királyi fenség” végül 1916-ban távozott az élők sorából: felesége merénylet áldozata lett, fia és trónörököse, Rudolf szeretőjével öngyilkosságot követett el. „Az élet semmitől sem kímélt meg” – mondta magáról fia halálakor Ferenc József.
A Monarchia 1918-as összeomlása után a kastély sorsa gyorsan változott.
1920-tól 1944-ig Horthy Miklós nyári rezidenciájaként szolgált, majd a II. világháború után a szovjet katonák lepték el és használták el és fel – gyakorlatilag raktárként. Hol voltak már ekkor azok az idők, amikor még 1751-ben Mária Terézia járt itt! Úgy látszott, hogy a kastély dicső korszakai ekkor már örökre bealkonyultak.

A zord idők után, a Kádár-korszakban a kastélyt műemlékké nyilvánították és jó ideig (1958-tól gyakorlatilag a rendszerváltásig) szociális otthonként, idősek otthonaként működött.

A már szinte egy évszázad óta elhanyagolt kastély régi fényét csak az 1994-től kezdődő alapos resturáció tudta visszahozni – bár már 1985-ben is voltak már munkálatok -, melyet a Gödöllői Királyi Kastély Közhasznú Társaság irányított. Az épületben jó ideje múzeum működik, a kastély rendezvények helyszínéül is szolgál, persze, ha éppen nincs világjárvány.?

Viszonylag friss hír, hogy 2021. február 1-jétől a kastély a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem létrehozásakor tulajdonost vált, mert úgy látszik a legfrissebb hírek alapján, hogy az egyetemet működtető alapítvány birtokolja majd ezentúl a kastélyt is.

Villák között lépdelve – A pécsi Schlauch-villatelep története, avagy városrész-rehabilitáció az 1900-as évek elején

Hely: Pécs (46.0711, 18.2331)
Cím: Pécs, 7600 – 7636

Sokan, amikor a Szabadság utca környékén sétálgatnak, talán a napi rohanásban fel sem figyelnek arra, hogy milyen szép épületek mellett haladnak el, pedig 18 gyönyörű villa található itt a környéken.
Schlauch Imre (1840-1904) volt a tervezője ennek a gyönyörű villatelepnek, melynek épületei közül párat le is fotóztunk nektek az én drága kis „beugrós” fotósommal (köszönöm szépen „Nyanyunak” a segítséget).
Pontosan hogyan és miért épült fel ez a villatelep? Természetesen nem hagyok senkit sem válaszok nélkül, lássuk is a történetét!
Az 1800-as évek vége felé Schlauch Imre építész gondolt egy merészet és felvetette magában azt a gondolatot, hogy az Indóház utca (ma Szabadság) keleti részén lévő, parlagon heverő Majláth–rét területét be kellene „népesíteni” épületekkel, ha már úgyis épül-szépül itt mellette egy vasútállomás, ami az itt felhúzásra kerülő épületek értékét szépen megnövelné.
(További érdekesség, hogy Schlauch Imre nevéhez fűződik a villatelep mellett többek között a Pécsi Nemzeti Színház és a Szerecsen Patika felépítése is.)
A gondolatot hamarosan tettek követték és a rét megvásárlása után Schlauch 1899. júniusában meg is tervezte azt a 18 villát (igazándiból 11-et, mert van köztük pár egyforma :), ami a villatelepet alkotja.
Az épületek rohamtempóban készültek el, az első pár villát már 1900. áprilisában át is tudták adni, a többi épületet pedig 1901. februárjától lehetett használatba venni.
A város természetesen végig támogatta Schlauch-ot a terveiben, hiszen ők sem jártak rosszul ezzel az ötlettel.
A villatelep környékén nem csak az épületek építése folyt, hanem a környező utcák kiépítése is, melynek terveibe a lakók is aktívan beleszólhattak a helyi sajtón keresztül, javaslatokat tettek például a kocsiút aszfaltozására és egyebekre.
Miután már tényleg minden elkészült, szépen lassan a villák is benépesedtek. A villatelep stílusát tekintve svájci építészeti mintára készült. Épületei faverandásak, lombfűrészes díszítésű svájci házak
másai. Mindegyik emeletes villában lakásonként: 5 szoba, 1 fürdőszoba, 1 konyha és 1 cselédszoba volt található. Az „A” típusú villák viszont „extraként” egy-egy előszobával is rendelkeztek.
Egy villa kivételével az összes épület Schlauch haláláig az ő és a családja tulajdonában maradt, de amúgy is leginkább bérbeadásra szánta őket.
Elvileg nem volt veszteséges az építész számára ez a vállalkozás, de a korabeli sajtó előszeretettel gúnyolódott azon, hogy biztosan ráfizetett ezzel a tervvel Schlauch, mert túl bőkezű volt a munkásaival, hiszen az is elsődleges szempont volt számára ezzel a villateleppel, hogy nem csak villákat, hanem munkalehetőséget is teremtsen az ácsok, kőművesek, egyéb iparosok részére.
Második érdekesség: Ettől függetlenül a korabeli kőművessztrájkok többsége pont az ő vállalatánál robbant ki, de több munkása is állította, hogy sohasem a főnökkel volt a bajuk, mert ő mindig
nagyon jószívű volt velük.
A sztrájkok oka talán az lehetett, hogy itt dolgozott nagyjából a környék legtöbb munkása és nagyobb tömegben a dolgozó mindig jobban tud fel tud lázadni, mint egy pár fős csapat egy kisvállalatnál, ahol esetleg több a lehetőség a megegyezésre.
Hogy Schlauch-ot a munkásai nagyra becsülték talán legjobban abban mutatkozik meg, hogy halálakor körülbelül 800 munkása kísérte el utolsó útjára.
Szerény véleményem szerint Schlauch mester terve fantasztikus példája annak, hogy egy nagyváros lakatlan vagy „kallódó” városrészeit hogyan lehet jól rehabilitálni: felhúzni egy új „telepet” egy jó tervvel és egy jó csapattal.
„Aki mer az nyer” – tartja a mondás. Ez esetben nyert a mester, a munkások és a város is. Ha akkor sikerült, most még könnyebb lehetne, de ez már egy másik történet.
Aki még többet szeretne olvasni a villatelep történetéről, azoknak ajánlom elolvasásra Pilkhoffer Mónika: „A Schlauch-villatelep és lakói a századfordulón” című írását. Nekem is sok olyan új információt adott a tanárnő cikke, amelyek nélkül e bejegyzésem nem lett volna teljes.

A pécsi 25 emeletes panelház

Hely: Pécs (46.0711, 18.2331)

Cím: Pécs, 7600 – 7636

Megtaláltam a régi telefonomat és ilyen képek rejtőznek benne… igen,már régen is szerettem épületeket fotózni illetve a történetüket kutani.??
Ezt a fotót a pécsi Magasház lebontása előtt készítettem ,mint látszik már nagyjából minden fel volt állítva a bontáshoz.?
Nagyon sajnálom, hogy egy ilyen ikonikus épületnek a bontás lett a sorsa, de sajnos menthetetlen volt…a végzetét szó szerint magában hordozta a kezdetektől fogva.?
#Pécs #magasház
#25emeletes
#ikonikushely #nosztalgia #műemlékvadász #Evelinaműemlékvadász #evelinamuemlekvadasz #hellomagyarorszag #hellohungary #mik #buildingphotography #memories #Evelinfotóz

Változások a podcast oldallal kapcsolatban

Az első epizód publikálása óta nem telt el olyan sok idő,de ettől függetlenül történt azért pár változás a podcast oldal és a hozzá tartozó Instagram fiók életében is.
Az „Épsztorik” a jövőben már nem csak baranyai épületekről fognak szólni, az Instagram oldal neve pedig @evelinamuemlekvadasz lett.
Nem titok, hogy egyszerre több részt is szoktam rögzíteni (kevés a szabadidőm, éppen ezért ha akad egy kis lehetőségem akkor „ipari mennyiségben” veszem fel a részeket?), ezért még a soron következő 3-4 epizódban biztos, hogy a régi adatok fognak elhangzani, de a leírást majd frissítem, hogy ne legyenek félreértések.
Elnézést kérek ezért az apró bakiért, de időközben úgy döntöttem, hogy szélesítem a műemlékvadászatom határait, motiválva ezzel magamat is, hogy ne legyek annyira Baranyába betonozva.?

Ui: A Hátizsák Podcast adásai ezentúl YouTube-on is megtalálhatóak.?Szép estét kívánok mindenkinek!

Üdv:
Evelin, a Műemlékvadász

A budai vár

Hely: Budai Vár (47.500950517227, 19.034608072983)
Cím: Úri utca, Budapest, 1014
Egy kis hétvégi időutazás Zolnay László cikkének segítségével ami az 1970-es évekbe és még távolabb repít vissza minket…nem is akármilyen helyszínre hanem egyenesen a Budai várba.??



Kellemes napot kívánok mindenkinek, nagyon szépen köszönöm, hogy ennyien csatlakoztak /csatlakoztatok ezekhez a virtuális „sétákhoz”!☺️?
Hamarosan egy újabb bejegyzéssel folytatódik majd a virtuális műemlékvadászatunk,de addig is érdemes majd a podcast oldalt is figyelemmel kísérni, mert ha minden jól alakul akkor kedden egy újabb epizóddal kedvesek majd Önöknek/ Nektek!?

Máriagyűdi Kegytemplom – A csodahely

A mai bejegyzésem helyszínét szerintem nem nagyon kell bemutatnom, mert mindenki ismeri, de mindenképpen szerettem volna róla írni, mert egy gyönyörű és ritka gyöngyszeme a megyének.

Csodatévő helynek tartják és lehet rám bármilyen furcsán nézni a következő kijelentésemért, de szerintem is az (pedig nem vagyok katolikus)….én hiszek a helyek erejében (is).

A kegyhelyek nem véletlenül lettek a vallási élet főszínterei, ez nincs másként Máriagyűd esetében sem.

Mária jelenések kapcsolódnak a Máriagyűdi templomhoz és 1805-ben VII. Pius pápa ezáltal elismerte a kegyhellyé nyilvánítás szükségességét.

A ferencesek által Sarlós Boldogasszonynak szentelt barokk stílusú kegytemplom története illetve az egész helyé igen hosszú időkre nyúlik egyébként vissza, bővebben és legprecízebben itt található: http://www.mariagyud.hu/kegyhely/bazilika-es-kornyezete a teljes története.

(Azért is linkeltem, mert nyilván ez az oldal a leghitelesebb forrás, illetve itt aztán tényleg minden nagyon pontosan le van írva a helyről. Ilyen precízen én nem tudtam volna leírni az egyszer biztos.)

Lényegében az egész kegyhelytörténet 1006- ba nyúlik vissza amikor is bencés szerzetesek megtalálták a kegyelettel körbevett Mária- szobrot ami fölé kápolnát emeltek , ez a szobor a tatárjárást is kibírta végül sajnos a török időkben eltűnt, de szerencsére nem örökre.

Jelenleg ha minden igaz Eszéken látható és bár a gyűdiek vissza szerették volna kapni, de sajnos nem sikerült nekik visszaszerezniük a szobrot így került hát másik a Máriagyűdi oltárra.

Ugorva az időben a szentély és a hozzáépített Szent Mihály – kápolna nagyon gyönyörűen lett berendezve, kialakítva.

A templom ékessége az új kegyszobor 1713-ban készült el amely 1784-ben kapta meg ezüstpalástját.

A rajta látható ezüst szív Zichy Gyula püspök ajándéka az előtte lévő 2009-es ezüst rózsa pedig szintén ajándék méghozzá az egyházmegyétől.

A neobarokk főoltáron lévő szobor gyönyörű márványokból készült.

A templomhajó ékei pedig időtálló 18. századi barokk padok és oltárok.

A templom orgonája 1900-ban épült, készítője az egykori Angster – orgonagyárban tanult Biebert József volt.

A falakon modern falfestmények láthatók amelyek Szilágyi András és Szilágyi Domokos 1996-ban elkészült munkái.

A nagybúcsúk helyszínei a kinti szabadtéri oltár illetve „az árkádos hodályok”.

A fölöttük lévő Kálvária 1751-ben épült, Zsolnay kerámiából készült stációkép sorozatát pedig 1949-ben szentelték fel.

Szomszédságában katolikus temető található mely alatt egy sétány vezet fel a Fájdalmas Anya szobrához, innen pedig nem messze az 1900-ban felállított Jubileumi Kereszt található.

A mai napig is zarándokok sokassága látogatja meg minden évben a kegyhelyet „búcsúnaptól” függetlenül is, mert tényleg csodás a kisugárzása.

Jó hinni a csodákban… és ahogy a mondás is tartja:” Egyszer minden csoda valóra válik csak hinni kell bennük”….köszönöm, hogy hihetek!