Home Blog Page 25

A magyar népi építészet kincsei 2. rész – Templom fából és sárból emelve, avagy a tákosi Református templom története

Hely: Tákosi mezitlábas templom (48.152528084366, 22.417692568841)
Cím: Tákos, Bajcsi Zsilinszky utca 49., Tákos

Az Úr 1766. esztendejében a tákosiak dacolva a lehetetlennel templomot építettek akkor is, ha Mária Terézia úgy rendelkezett, hogy a reformátusok nem kaphatnak követ és téglát a templomaik építéséhez.
Nem keseredtek el nagyon a rendelet miatt, hanem fogták magukat és abból dolgoztak, amiből tudtak és így született meg fából és sárból a sok helyen csak „Mezítlábas Notre Dame-nak” nevezett tákosi református templom.
Ez a templom ékes példája annak, hogy akarattal és hittel bármi megoldható…ma sokkal több lehetőséggel a kezünkben sajnos mégis veszni hagyunk épületeket, de ebbe most inkább nem mennék jobban bele.
Térjünk vissza inkább a tákosi templomhoz!
A templom úgynevezett „paticstemplom” (vesszőfonatos, sárral tapasztott falazatú), faszerkezetű, fazsindelyekkel lefedett és a középkori falusi építkezések technikáját őrzi.
A templom alacsony mennyezetű, padlója döngölt agyagból készült, berendezését tekintve pedig az egyszerűségre törekedtek, tiszta fehér falaival és úgy összességében minden elemével együtt a népi puritánság megragadó, megható, páratlan éke és emléke is egyben.
Famennyezetén 58 festett kazetta található, melyek alkotója Asztalos Lándor Ferenc volt.
A mennyezet kazettáin a templom történetének leírása és virágmotívumok találhatók.
Apropó, templom történet, azt fontos megjegyeznem, hogy a templom építését egyébként több periódusra is bonthatjuk:
~ 1766-ban felépítik ugye magát a templomot
~1767-ben a templom mellé felépül a 16 méter magas, szoknyás faharangtorony, Lukács János ácsmester és munkásai segedelmével
~1784-ben pedig újabb bővítési munkálatok folytak itt.
A „fatemplommal” egyetlen probléma akadt csupán, de az sajnos nagy, hogy anyagai az idő vasfogának nehezebben álltak ellen, mint egy másik anyagból épült templomé.
A szerkezeti károsodások így sajnos sokszor utolérték a helyet (1949-ben egy előző évi jégeső kár miatt például le kellett bontani a tornyot), de szerencsére nem hagyták sohasem elveszni a templomot.
Az 1960-as években az Országos Műemléki Felügyelőség megújította a templom zsindelyfedését, mert már nagyon ráfért az újítás.
Nagyobb volumenű felújítási munkálatokat viszont csak az 1980-as években végeztek a templomon (az ehhez kapcsolódó fotókat csatoltam), ekkor állították vissza például eredeti alakjában a templom fent említett harangtornyát is, de a paticsfal is felújításra került, illetve a templom alapja is korszerűsítésen esett át (beton sávalapja lett).
A berendezési tárgyak és a kazettás mennyezet is átesett ekkor egy restauráláson, hogy még sokáig gyönyörködhessünk bennük.
2001-ben árvízkárok sújtották a templomot, de szerencsére ekkor is a segítségére siettek, ez esetben a Magyar Villamosipari Művek és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (és természetesen a felújítási munkákban résztvevők) voltak a megmentők.
A templom jelenleg is látogatható, aki arra jár feltétlenül nézze meg ezt a páratlan szépségű műemlékünket!

Érdekesség: A mezítlábas jelzőt, azért kapta a templom, mert a sarat ugyebár mezítláb dagasztották a munkások, a sár pedig a munkafolyamatokhoz kellett, ugyanis a templom falai vesszőfonatra tapasztott sárból és agyagból készültek.

*Fotók forrása:

ADT – Műemlékvédelem, 1988. (32. évfolyam, 1. száma)

Magyar Építőipar, 1985. (34. évf. /1.)

A Rózsafai Perczel-kastély (kicsit sem rózsás) története (Eladó örökségek nyomában 1. rész)


Szigetvártól délre található egy aprócska falu: Rózsafa. Rózsafa dacolva a pici falvak sorsával gyakorlatilag magáénak tudhat egy híres szülöttet és egy kastélyt is.
A helyi híresség nem más volt, mint Tinódi Lantos Sebestyén aki állítólag 1510környékén a Rózsafához tartozó Tinód településen
látta meg a napvilágot, de Sárbogárd is harcol érte, hogy az Ő fiúk.
Tinódi mellett ha Rózsafáról van szó akkor még a Perczel kastély szokott szóba kerülni. A kastély is „csak” gyakorlatilag a falué, mert
hivatalosan a , külterületi” részén Bodorfapusztán található.
A kastély alapterülete kb. 589 m2 amelyhez egy hatalmas nagy telek is tartozik. Saját kútja is van a kastélynak és termálvíz kitermelésre is van itt lehetőség.
(Utóbbiról az @evelinamuemlekvadasz Instagram-oldalamon találhattok egy régi nagyon érdekes cikket, mely szerint ígéretes jövő előtt állt a „kastély strandja”, még a harkányi termálvízet is majdnem lekörözte a helyi „csoda forrás”.)

Ha hinni lehet a forrásoknak, akkor az épület 1913-ban Pilch Andor pécsi építész tervei alapján készült el és a tulajdonosa a bonyhádi nemesi származású Dr. Perczel Tibor volt.
Az épület stílusát tekintve most már eklektikusnak mondható, alaprajza téglalap alakú, oldalfolyosós elrendezéssel.
Egykoron valószínűleg sokkal szebb időket láthatott a kastély, mert jelenleg konkrétan életveszélyes.
Senkinek nem javaslom azt, hogy belülről kukkantsa meg, mert a tető több helyen is beomlott, gerendák éktelenkednek a szobákban és teljesen át vannak nedvesedve a falak.
Kislányként mindig azzal riogattak a szüleim, hogy fedetlen, „csak” a természet erejével (esővíz,növényzet, szél, stb.) betemetett kút/kutak is találhatók itt amikbe szintén nem lenne jó belepottyani senkinek sem.
Ez utóbbi egyébként nem tudom, hogy mennyire hiteles információ, mert lehet, hogy csak azért született ez a „legenda”, hogy elijesszék a szülők a gyerekeiket a falutól viszonylag távol lévő elhagyatott kastélytól.
Mondjuk nekem nem ártott az óva intés,mert híresen elkalandozó, oviból is megszökős kislány voltam.?
No, de kanyarodjunk vissza a kastélyhoz.?
Rózsafa irányából egyébként semmilyen autóút nem vezet hozzá, csak gyalogszerrel közelíthető meg (vagy esetleg egy hiperszuper terepjáróval) a hely egy elég rossz földes úton.
Ha jól tudom, akkor műemlékvédelem alatt áll a kastély és a jelenlegi tulajdonosa 1993-ban(?) vásárolta meg, de mivel nem sikerült állami támogatást szereznie a felújítására így a lassú pusztulás lett a Perczel kastély jövője.
A mai napig őrizetlenül áll szomorúan a semmi közepén, kifosztva, kisemmizve, árván. A kastély több éve eladó, a tulajdonos gondolom, nagyon szabadulna már tőle, mert egyre több helyen láttam hirdetve és viszonylag olcsón.
Érdeklődök persze jöttek meg mentek, állítólag még külföldről is, de a kastély háza táján nem történt semmi változás, így gondolom egyik látogatás sem járt sikerrel.Szomorú történet sajnos ez is, kár, hogy annak idején nem maradt a falu kezében a kastély… talán akkor most más hírekről számolhatnék be. (Annyi lehetőség lehetett volna benne csak fel kellett volna csapni egy falusi turizmussal kapcsolatos könyvet. Ez nem szemrehányás – csupán csak filozofálgatás.)
A telek méreteit és elhelyezkedését tekintve egy nagy lovarda szállodával vagy egy vadász „központ” is lehetett volna itt, de ez csak pár tipp. Utólag persze mindenki okos, így inkább nem is osztom az észt, tovább csak ismét reménykedem, hogy hátha valaki felfigyel erre a kastélyra.??

Érdekesség: Pár éve írtam egy kis humorral átitatott novellát a kastélyról, ha van kedvetek akkor itt tudjátok elolvasni:
https://evelinirogat.blogspot.com/2018/03/a-perczel-kastely-szelleme-fiktiv-mese.html?m=1

*A fotók viszonylag frissek, az egyik rokonom volt a fotós, ő küldte el őket nekem (köszönöm N.❤️?), mert tudta, hogy bejegyzést szeretnék írni a helyről.
Természetesen csak kívülről fotózott hiszen, mi igazi „műemlékvadász család” vagyunk, olyanok akik tiszteletben tartják a helyet, a környezetet és a határokat is.?

Ráth György-villa – Avagy egy filantróp építész és egy múzeum főigazgató épített örökségének története

Hely: Ráth György villa (47.508965629188, 19.074005110854)
Cím: Városligeti fasor 12., Budapest
A Ráth György-villa története nem a Ráth családdal kezdődött hiszen építtetője és első tulajdonosa nem az Iparművészeti Múzeum első főigazgatója volt, hanem Wechselmann Ignác építőmester, aki híres volt jótékonykodó természetéről.
A villa feltehetőleg 1871- ben épült és a tervezője Unger Emil volt.
A Wechselmann család nyaraló funkciót szánt az épületnek, rendes lakóházként csak a következő tulajdonosa a „névadó” Ráth György műgyűjtő, jogász, múzeum főigazgató kezdte el használni, aki 1901-ben vásárolta meg a Városligeti villát, amit még ugyanebben az évben Györgyi Géza építész alakított át a kérésére.
Az átalakítások során Györgyi a neoreneszánsz nyaralóból szecessziós villát varázsolt, a Wechselmann nyaralóból szinte már csak egy a négy évszakot ábrázoló kerti szoborcsoport maradt fenn érintetlenül.
Az épületet Ráth és a felesége műtárgyakkal rendezte be, csodálatos bútoraik többségét pedig a hazai szecesszió egyik korán elhunyt tehetsége Horti Pál álmodta meg nekik.
Ráth halála után a villát és a benne található gyűjteményt a feleségére Melcsiszky Gizellára hagyta, aki teljesítette férje titkon dédelgetett vágyát és odaajándékozta a műtárgyaikat az Iparművészeti Múzeumnak.
(A műtárgyak teljes listájáról csatolok majd egy cikkrészletet képként.)
Gizellának egyetlen kérése volt csak, mégpedig az, hogy szeretett férjéről elnevezve hozzanak létre egy múzeumot, ami az Országos Iparművészeti Múzeum kezelése alatt álljon.
Így jött hát létre a villában az Országos Ráth György Múzeum, amit 1906-ban mutattak be a nagyközönségnek és 1907-ben még Ferenc József is tiszteletét tette itt.
A történelem viharai azonban a múzeumot sem kímélték, a második világháború után „károsnak” ítélték a fenntartását.
1954-ben a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeumé lett az épület és Kínai Múzeumra keresztelték át a nevét, ahol keleti tematikájú kiállításokat szerveztek.
A villa csak a rendszerváltás után kapta vissza a régi nevét, ám továbbra is keleties vonalon mozogtak a kiállításai.
2014-ben végül ideiglenesen bezárta a kapuit a múzeum, majd 2018-ban újranyitott Ráth György- villa néven és az Iparművészeti Múzeum szecessziós kincseit bemutató állandó kiállítással várta a látogatóit.
(Az Iparművészeti Múzeum ekkor már rekonstrukciós munkák miatt zárva volt!)
Ez az fent említett állandó kiállítás „A mi szecessziónk” nevet kapta, amin megközelítőleg 600 csodálatos kincset (festményeket, iparművészet minden ágáról származó műtárgyakat) lehet megtekinteni, köztük Ráth György műgyűjteményének kiválóságait is, ami egyben egy méltó tisztelgés is Ráth György emléke, munkássága és a műtárgyak iránti rajongása előtt.

Ti jártatok már a villában, ha igen akkor, hogy tetszett Nektek az állandó kiállítás?
A villa új időszakos kiállítása egyébként a „Dresszkód: szecesszió” nevet viseli, szerintem érdemes ezt is megtekinteni. ? #nemreklám #csakszívbőljövőajánlás

*Képek forrása: ADT – Magyar Iparművészet (1906., jan.1. sz.), Műemlékvédelmi Szemle (1998).
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Cifrapalota – Az épület, ami mintha Meseországban épült volna

Hely: Cifrapalota (46.908486, 19.695011)
Cím: Kecskemét

Ha építészet és Kecskemét akkor szinte biztos, hogy majdnem mindenkinek egyből a Cifrapalota jut az eszébe.
Nem véletlenül hiszen annyira jellegzetes, ikonikus hely, hogy nem lehet egyetlen egy épülettel sem összetéveszteni.
Olyan mintha egy Meseországbeli palota Kecskemétre települt volna, nem?
Nekem legalábbis mindig ez jut róla az eszembe, illetve még a budapesti Magyar Államkincstár (a régi Postatakarékpénztár) épületéről is, de az már egy másik történet lesz majd.: D
Most maradjunk inkább Kecskeméten és nézzük meg közelebbről is ezt a Cifrapalotát! ?
Az épület stílusát tekintve szecessziós csoda, majolika díszítésű, a díszítés mintáit pedig népies motívumok ihlették.
A Cifrapalota megálmodója Márkus Géza volt (állítólag 30 napot kapott a tervek elkészítésére!), a mázas homlokzatdíszeket, illetve a tetőcserepeket pedig a Zsolnay porcelángyár készítette el a részére.
Az építkezést 1902-ben kezdték el, és 1903 nyarán fejezték be az utolsó simításokat is az épületen.
Régebben több mindennek az otthonául szolgált az épület, jelenleg viszont 1996 óta a Katona József Múzeum Kiállítóhelyeként működik és számtalan remek kiállítással, kinccsel és eseménnyel várja az érdeklődőket.
Ti jártatok már itt? ?
Szerintetek is gyönyörű ez az épület vagy számotokra ez már a „túl sok kategória”? 😀

*Képek forrása: ADT. –> Magyar Művészetkönyv, Művészeti Katalógusok – A Kecskeméti Művésztelep első korszaka
Direkt nem színes képeket válogattam, hogy színek nélkül is látható legyen, hogy mennyire csodálatos ez az épület. ?

A Műemlékvadász elpucolt… :)

Sokszor úgy érzem, hogy „csak” írni kevés egy adott műemlékről, főleg ha ez az épület lassan az enyészeté lesz.?
Sokszor érzem magam ezért tehetetlennek, aztán elkezdem magamat azzal nyugtatgatni, hogy egyedül nem sok mindent tudok kezdeni ezzel a helyzettel…?
Aztán dühös leszek magamra, hogy ez csak kifogás és, hogy keresnem kellene a megoldásokat.
Ilyenkor pedig rá kell jönnöm arra, hogy még az „alap dolgokkal” kapcsolatban is nagyon sok szempontból meg van kötve a kezem.?
Például nem mehetek oda egy elhagyatott, fűtengerbe temetett villának a telkére lenyírni a füvet vagy összeszedni körülötte a szemetet pedig ezt egyedül is megtudnám tenni, de cserébe bizony birtokháborításért akár fel is jelenthetnének.?
Így támadt egy ötletem (hogy valamelyest megnyugtassam a lelkemet), mégpedig az, ha egy emlékműnél járok (mert természetesen azokat is nagyon szeretem) és úgy ítélem meg, hogy ráfér körülötte egy kis gazolás(csak így lazán megfogalmazva?) akkor azt megoldom, illetve összeszedem a környékén a szemetet (kiltátóknál is lelkes szemétszedő vagyok ?), mert ott legalább ennyit megtehetek hiszen közterületen csak nem szólnak rám azért ha felszedem a hulladékot, nem?!?
Egyelőre az írás mellett „civilként” ennyit tudtam csak tenni ebben a témakörben, ami valljuk be gyakorlatilag a semmivel egyenlő, de a remény azért ott él bennem, hogy talán néha elolvassa olyasvalaki az írásaimat aki többet tud tenni és nincs úgy megkötve a keze mint nekem.??
Van kedvetek amúgy egy kis „kihíváshoz”???
Annyi lenne csupán csak az egésznek a lényege, hogy amikor egy emlékműnél vagy kilátónál jártok és látjátok, hogy szemetes a környéke akkor összegyűjtenétek ti is a kihelyezett kukákba a mások által eldobott dolgokat??
Tudom, hogy sokan megteszitek enélkül is ezt, csak gondoltam azért megemlítem a dolgot.?
Sokszor sajnos nagyon méltatlan körülmények uralkodnak ezeken a helyeken.?
Tudom nem nagy dolog amiket írok,de sok kicsi lépés messze vezethet…?
Köszönöm!??
* A fotó saját, egy 2019-es spontán jött „gazolási akciómat” örökíti meg egy helyi emlékműnél.
Teljesen random jött az ötlet, azért vagyok nem a tevékenységhez illő ruházatban.??

A sohasem volt Pécsi Kultúrpalota története, avagy ezért nem lett még egy műemlékünk – 1. rész

Hely: Pécs (46.0711, 18.2331)
Cím: Pécs, 7600 – 7636
Akik már a régi Facebook-oldalamon is követtek azok tudják, hogy imádok elmerülni Pécs helytörténetében és a hobbiszinttől talán most már egy kicsit komolyabban kutatom a város és a Zsolnay-család történetét. Teszem ezt szívből, szeretetből, lelkesen még ha talán sokan ki is nevetnek érte.
A privát üzenetekben gyakran felmerülő kérdéseket most itt válaszolnám meg, mielőtt tovább haladnék:
– nem vagyok Zsolnay-leszármazott,
– nem fizetett hirdetések az írásaim,
– nem kért fel sem egyetlen szervezet, sem valamely’ városi önkormányzat, hogy írjak róluk, szerintem még a létezésemről sem tudnak. 😀
Egyszerűen csak szeretem a város helytörténetét kutatni, de ígérem most már jó ideig nem lesz több pécsi tartalom az oldalon. ?

No, de nem szeretnék elkanyarodni a mai bejegyzésünk főszereplőjétől, ami nem más lesz, mint a „tervnek született” és terv is maradt Pécsi Kultúrpalota, amelynek az egész tervezési folyamatáról (mivel nagyon sokat foglalkozott vele a helyi sajtó) csatolok majd képként újságcikk részleteket is, hogy Ti is végig tudjátok követni ezt az egész históriát, ami egy fontos esemény végével kezdődött.
Ez az esemény pedig nem más volt, mint a hatalmas sikerrel zárult 1907. évi Pécsi Országos Kiállítás és Vásár, amely nagy nyereséget termelt, melynek nagyobbik részét „kiállítási alapba helyezte” a város, amiből a mi kultúrpalotánk épült volna.
A körülmények teljesen összeesküdtek az egész terv ellen: a kiszemelt területen (Zsolnay-szobor mögötti épületek) magántulajdonban lévő házak voltak, amelyeknek nem volt egyszerű megegyezni a tulajdonosaikkal, hogy adják el a városnak a házaikat a kultúrpalota érdekében. A tökéletes megvalósításhoz több pénz kellett volna, mint amit félre is tettek rá, viszont az Ulmann-bankház, ahol a befektetett pénz pihent, egyszerűen csődbe ment és a bank vezetője állítólag Amerikába szökött az összes pénzzel ami nála volt.
1912-ben konkrétan már a tervpályázat kiírásról volt szó, illetve felvázolták a Dunántúl című folyóirat egyik cikkében a kultúrpalota lehetséges felosztását is (ezt a cikket képként csatolom), aztán megint jöttek az újabb bukkanók és végül már 1915 őszére ígérték azt, hogy „márpedig itt kérem szépen addigra Pécsnek kultúrpalotája lesz és kész!”
Zsolnay Miklós, a város vezetői és több befolyásos ember is hosszú éveken keresztül valóban sokat fáradozott azért, hogy a tervekből ténylegesen épület születhessen, de ilyen nehézségek mellett, illetve 1914-ben az I. világháború kirobbanásával teljesen lehetetlen küldetéssé vált ez az álmuk.
Pedig, de szép gondolatai voltak Miklósnak a hellyel kapcsolatban: „mindenképpen kívánatos lenne, ha a kultúrpalotát olyan park környezné vagy azzal közvetlen kapcsolatba hozatnék, mely — miként az egész kultúrpalota — instruktív jelleggel bírna. Ahol az ifjúság az ott ültetett fák és virágok között is tanulságot meríthetne, hogy azokat megkülönböztetni tudja, másrészt akik a kultúrpalotában elhelyezett népkönyvtárból könyveket vesznek ki, a csendes, árnyat adó parkban olvashassanak, hogy a sétahelyekben szegény város lakossága ott is, a tudomány és művészet csarnokának közelében üdülést találjon.” (Pécsi Napló, 1910.07.03-ai szám)
A történelem viharai 1918. november 11-én az I. világháború végeztével egy nagyon rövid időre elülni látszódtak, de ekkor már érthető okokból sokkal fontosabb dolga is volt Pécsnek attól, hogy kultúrpalotát építsen.
Az épületre szánt összeg javarészt egyébként is elúszott hadicélokra, megérkeztek a szerb megszállók is, az ügy legnagyobb pártolója Zsolnay Miklós pedig sajnos 1919-ben a rajta egyre jobban elhatalmasodó betegsége miatt bevonulni kényszerült a purkersdorfi (néhány forrás szerint a rekawinkeli) szanatóriumba, ahol végül 1922-ben örökre lehunyta szemét az életében oly’ fáradhatatlan és páratlan tehetségű üzletember.
Kutatásaim során már csak egy 1927 -es „Újság” folyóirat cikkben találkoztam olyan információkkal, amiket még érdemes megemlítenem a kultúrpalota ügyével kapcsolatban, a többi cikk már csak ismétli a fent említett dolgokat vagy gúnyolódó hangvételű.
Ebben a cikkben (részlet ebből is csatolva van képként) Nendtvich Andor polgármester azt nyilatkozta, hogy a város közeljövőbeli tervei között szerepel a rég óhajtott kultúrpalota felépítése, de a vásárcsarnok felépítése sürgetőbb probléma.
A végét pedig már mindannyian tudjuk a történetnek…
Sebaj, mert ami késik, az nem múlik tartja a mondás és milyen igaz is hiszen most már van például egy Zsolnay Kulturális Negyede, egy Tudásközpontja, egy Kodály Központja is Pécsnek, csak nagy kár, hogy ezeket már Zsolnay Miklós nem láthatja!
*A bejegyzésben szereplő képek és cikkrészletek forrása: ADT.
* A cikkrészletek képei az alábbi számokból lettek kiragadva (egy cikkből több részlet is ki lett ragadva, azért azonosak a dátumok néhány helyen):
1. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1912.12.08-án megjelent száma
2. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1910.07.03-án megjelent száma
3. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1912. 12.08-án megjelent száma
4. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1914.05.01-án megjelent száma
5. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1912. 12.08 -án megjelent száma
6. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1914.05.01-án megjelent száma
7. sorszámú kép: Pécsi Napló, 1912. 02.18-án megjelent száma
8/1/2/3: Dunántúl, 1912.02.22-én megjelent száma
9.Pécsi Napló: 1910.07.03- án megjelent száma
10.kép: Újság c. folyóirat: 1927. 12.20-ai száma

Kilátó a romoknál – A tettyei palotarom és park „felfrissítése”, avagy újragondolások műemléki környezetben (Tettye, 2. rész)

Hely: Pécs Tettye (46.082830926611, 18.234236100889)
Cím: Pécs


2010-ben Pécs egyik EKF. -es projektje volt a Szatmári (régiesen: Szathmáry,de nem így írta a nevét a püspök, csak sok helyen így említik) Palotarom parkjának megújítása.
Ennek a projektnek a végeredménye lett a mai bejegyzés főszereplője aminek eleinte nem volt túl nagy a rajongótábora.
A kilátó létesítésének folyamatában egyébként a műemlékvédelmi hatóság is segédkezett.
A vezető tervezők: Dévényi Márton és Gyürki-Kiss Pál voltak.
A saroképítmény, az utcabútorok és a színpad is mind Corten – acél burkolatot kaptak.
Ti jártatok már itt, ha igen akkor mikor??

*Fotók: saját fotóim

Szatmári György püspök tettyei palotája – Palotaromok a „hegyen” (Tettye 1.rész)

Hely: Pécs Tettye (46.082830926611, 18.234236100889)
Cím: Pécs

Mesés egy helyről írok ma néktek, egy olyan műemlékről melynek a környéke igazi lélekfeltöltő-állomás a szàmomra.
Aki már követett a régi blogomon is az már tudja, hogy szeretek a Tettyén és a környékén barangolni, írni, vagy csak LÉLEGEZNI.?
A nyugalom mellett a gyönyörű kilátás, a játszótéren „guruló” göndör kacajok és a romokból áradó varázslatosság mind-mind csodálatossá teszi számomra és mások számára is ezt a környéket?.
Magát a palotát az 1500-as évek elején építette Szatmári püspök úr és úgymond a nyári villájaként funkcionált a hely.
Tervezői valószínűleg olasz építészek voltak, de ez nem bizonyított.
A 16. században a törökök derviskolostornak vagyis „Tekke-nek” használták a helyet és innen ered a ma is használatos Tettye elnevezés.
Aki Pécsen jár az ne hagyja ki ezt a helyet,
mert mesés….nem túlzok… tényleg az!
Tessék kérem szépen keresni egy 33-as számú helyi járatos buszt a Főpályaudvaron és irány a Tettye tér megálló és láss csodát ott béke és nyugalom vár, na meg a „romok”….meg esetleg egy fura frufrus csaj aki épp serényen írogat a noteszébe vagy épp bárányfelhőket les/fotóz.?☁️?
Ti jártatok már ezen csodálatos helyen??
*Színes fotók: saját pár hete készült képeim

Képeslap: A képeslap 1940-es évekbeli, forrás a Pécsi Szemle 2008. 11.évfolyam 1-4. száma.

Kúria „Európa geometriai középpontján” – A tállyai Balogh-kúria története

Hely: Tállya (48.23568, 21.22823)
Cím: Tállya, 3907
A világörökségi listára 2002-ben kultúrtájként felvett Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék egyik bortermelő községe Tállya, ahol igazán kiváló minőségű borok készülnek, de nem csupán a fenséges borairól híres Tállya hanem az épített kincseiről is.
A mai bejegyzésben az egyik legérdekesebb történetű műemlékét a Balogh-kúriát szeretném nektek bemutatni.
A régebben szebb napokat is látott kúria a régi címere szerint 1787-ben épült (a Hivatalos Műemlékvédelmi jegyzék szerint viszont 1780 körül) és a ma ismeretes nevét az utolsó tulajdonosáról kapta.
Stílusát tekintve a kúria copf stílusban épült és egyedi kincse Tállyának.
Az épület megálmodója (kevésbé szépen fogalmazva megrendelője) állítólag Grassalkovich Antal volt, a tervezője pedig a híres osztrák építész Franz Anton Hillebrant lehetett(utóbbival kapcsolatban olvastam olyan cikket is, amely szerint sokáig csak sejteni lehetett, hogy ő volt a tervező).
Én megmondom őszintén, hogy itt már nagyon belekeveredtem abba, hogy akkor most ki és mikor és miért építette a kúriát, de hogy semmi sem legyen egyszerű még a konkrét építőjét sem lehet tudni az épületnek.
Bizony az építészének a kilétét (is?) a mai napig rejtély övezi, nem lehet biztosan tudni, hogy végül ki építette fel a tervek alapján a kúriát.
Ami viszont biztos, hogy az épület téglalap alaprajzú, manzárdtetős, földszintes épület, amit udvar vesz körbe.
Két hosszanti homlokzatán 3 tengelyes középrizalit van, amiket timpanon zár le.
A kúria ablakkeretei míves kőfaragványok az ablakok vasrácsai pedig copf díszítésű csodák.
Az épületet 1963-ban átalakították és ha jól tudom sokáig napközi otthonként működött.
Jelenleg a kúria magánkézben van, nem látogahtható és nagyon elhanyagolt állapotú.
Gyakorlatilag jelen helyzetében a Balogh-kúria sajnos lassan beleillik majd a „Műemlékek végveszélyben” című bejegyzés-sorozatomba, ha nem vigyáz rá jobban a tulajdonosa. ☹
Olvastam olyan törekvésről is, hogy az önkormányzat visszaszeretné vásárolni az épületet, nem tudom, hogy végül sikerült-e ez a tervük, de én drukkolok nekik nagyon, hogy ne hagyják veszni ezt a helyet hiszen biztos, hogy lehetne egy hozzá méltó funkciót kitalálni a számára.
Lehetne itt akár helytörténeti kiállítástól kezdve bármi csak ne az enyészeté legyen a hely…megye szinten is páratlan copf kincs, kár lenne, ha elveszne a semmibe!

*Ha valakit Tállya felé sodorna a szél akkor érdemes megnézni a többi épített kincsét is na és persze az Isteni nedűket kínáló pincészeteket sem szabad kihagyni. ?

Könyvajánló, ha valaki jobban belemerülne Tállya történetébe:

~ Dr. Frisnyák Sándor: Tállya című 1994-ben megjelent kötete

~A Száz Magyar Falu Könyvesháza sorozat Tállya című 2001-ben megjelent kötete, a szerző: Takács Péter.

A könyvek leginkább már csak antikváriumokban lelhetők fel, de szerintem bármelyik könyvtár polcán is van esély arra, hogy megtalálhatjátok őket. ?
*Kép forrása: ADT
Hillebrandt tervrajza egy tállyai házról ami a kúria feltételezett tervrajza lehetett, de a megvalósítás nem teljesen stimmel.

Műemlékek végveszélyben 1. rész – A szentendrei Kereskedőház

Hely: Szentendre (47.684575913621, 19.043468998275)
Cím: Szentendre, 2000, 2001
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szebb napokat látott épített örökségünk…sajnos nagyon sok bejegyzést kezdhetnék így, mert egyre több műemlékünk lesz lassan, de biztosan sajnos az enyészeté.
Fáj a szívem, mert annyi szép épületet már csupán csak képeken láthat majd az utókor és bárcsak tehetnénk valamit azért, hogy ne így legyen!
A mai bejegyzésem főszereplője is egy „végveszélybe” került műemléképület lesz, amely felújítására elvileg már sor kerülhetne, mert a rekonstrukciójára nyert egy nagyobb összeget Szentendre város, de valamiért nem jut el hozzájuk ez az összeg pedig tényleg nagyon szeretnék megmenteni ezt az épített kincsüket.
No, de a pénzügyek nem az én terepem, én ebbe nem is szeretnék belefolyni egyszerűen csak őszintén reménykedek abban, hogy még időben elindul majd a Kereskedőház felújítása.
Maga a Kereskedőház egyébként egy barokk stílusú épület, amit elvileg az 1720-as években építettek és sokan „Szerb Kereskedőház” néven emlegetik a mai napig is.
Aki Szentendre Fő terén sétálgat annak biztos, hogy megakad a szeme ezen az épületegyüttesen, amely 6 egymáshoz nagyon közel épült házból tevődött össze, amely házaknak körülbelül a 19. század elején egységesítették a homlokzatukat (állítólag egy tűzeset miatt).
Akkoriban a ház földszintjén kaptak helyet az üzletek, az emeleten a lakások, a tetőteret pedig raktárnak használták.
Ehhez a szentendrei kereskedőházhoz hasonló építésű (zárt lépcsőházas, belső közlekedéses) nem fordult elő máshol a hazánkban, ezért kötik hát a helyi szerb – görög kereskedőkhöz az épületet.
1978-tól a Kereskedőház földszintje lett egyébként a Szentendrei Képtár otthona, ami sajnos az épület rohamosan romló állapota miatt napjainkban már nem tudja itt fogadni a látogatóit.
Ha hamarosan nem hallják meg a város segélykiáltásait az ügyben akkor egyre csak rosszabb és rosszabb lesz az épület állapota és ki tudja, hogy mi történik majd vele. ☹
Őszintén emelem a kalapomat Szentendre előtt, mert minden tőle telhetőt megtesz a város azért, hogy a Kereskedőház története még ne érjen véget!
Példaértékű az ahogy kiállnak emellett az ügy mellett és bárcsak minden város így harcolna a műemléképületeiért!
Szívből remélem, hogy hamarosan minden jóra fordul majd…én nagyon drukkolok neked Kereskedőház!??

*Kép forrása:
Fortepan / Storymap.hu