Home Blog Page 21

Emlékezzünk 1956 hőseire!

Jobbágy Károly:
A RÁDIÓ MELLETT

Rólunk beszélnek minden nyelven
sikong az éter és csodál:
„Dávid harcol Góliát ellen.”

Népmilliók aggódva nézik,
hányan indulnak halni még?
S küldi a nép ifjú vitézit.

Fiatalok, még alig éltek
s füttyőngő golyók hangja közt
támadnak neki a pribéknek.

Nem akartunk híresek lenni,
ilyen áron meg semmiképp,
hisz’ bánatunk már végtelennyi,

de nekünk mindig az jutott,
hogy a világ minket csodáljon
s fiaink kapják a golyót:

Kint ágyú szól, gyors lövés pattan,
a falról Petőfi figyel,
ahogy járkálok egymagamban.

Így járkált ő is átkozódva
„Európa újra csendes…”
csak minket húz a sors karóba,

csak minket öl száz év után is
ugyanaz, aki hajdan ölt;
hogy hányan hullunk? – sose számít.

M á s o k csodálják bátorságunk
mi meg naponta meghalunk,
dzsida, s golyó veri át hátunk,

de megmutatjuk a világnak,
hogy mikor mindenki lapul
s csak a „rádiók kiabálnak,

mint akinek már mindenképpen
minden mindegy, hát Életet
adunk Szabadságért cserébe.

És ha a Sors minket így büntet,
mert hogy tűrtünk tíz éven át,
felmutatjuk véres fejünket,
s tudjuk, hogy mindent megbocsát.



#emlékezzünkahőseinkre
#mindenharcosszívre #mecsekiláthatatlanokrais #ténylegmindenkire #1956???️?

*Képek forrása:
~ História folyóirat, 2006. /8-9. szám, Szakolczai Attila: Október huszomharmadika c.cikke (Rádió épülete)
~ Fortepan / Zajti Ferenc
(„József körút 30-32. számú sarokház Rákóczi téri homlokzata 1956-ban”)
~ Fortepan / Balla Demeter / Hegyi Zsolt jogörökös adománya
(„a Rákóczi út 1956.október 29-én, a Szövetség utcától a Keleti pályaudvar felé nézve.
Balra a Magyar Divatcsarnok romjai.”)

A „kőmenyasszony” szobra (Budapest, Thököly út)

Hely: Budapest (47.4719, 19.0503)
Cím: Budapest
 
*A bejegyzéshez csatolt fénykép forrása:
Esti Hírlap, 1958. február (3. évfolyam, 27-50. szám)

Hősök Kapuja (Szeged)

Hely: Hősök Kapuja (46.2471699, 20.14659)

Cím: Boldogasszony sugárút, Szeged, 6720

Ezt a hetet kicsit rendhagyóbbra terveztem a szokásostól, így hát ma is egy kicsit „különlegesebb” bejegyzéssel érkeztem.?


Fogadjátok sok szeretettel a mai poszt főszereplőjét, a Hősök kapuját!??⚔️?
A bejegyzéshez csatolt fénykép forrása:
Fortepan /Sattler Katalin

Műemlék Kisokos – A, mint Anker-palota

Hely: Budapest (47.4719, 19.0503)
Cím: Budapest

13 érdekesség az épületről:
1. 1910-ben épült és Budapest egyik legvitatottabb épülete a sokak szerint túlzó külleme miatt (jellemzően az aránytalan és a giccses jelzőkkel szokták illetni akik nem szeretik)

2. A tervező Alpár Ignác felesége, ha lehet hinni a városi legendáknak akkor állítólag ezt mondta amikor meglátta az elkészült épületet:
„Na de Ignác! Nem szégyelli magát? Mit csinált Ön itt?”??

3. Rengetegen gúnyolódtak az eklektikus stílusú palotán, Illyés Gyula például így írt róla Beatrice apródjai című művében: „az asszírbabilón stílusú Anker-palotát azonmód síremlékként föl lehetne állítani.” ?

4. Az Anker Biztosító által kiírt meghívásos tervpályázaton Alpár Ignác végül nem kisebb nevet utasított maga mögé a résztvevők közül, mint Lechner Ödön?

5. Sokaknál a középső torony tetején lévő sasok tartotta Földgömb látványa az a bizonyos utolsó csepp a pohárban, ami miatt már „giccsmérgezést” kapnak ?

6. A tornyát „piramisnak” szokták nevezni.

7. Az épület kerámia díszeit naná, hogy a Zsolnay gyár készítette, mégpedig kifejezetten az Anker-palotához ?

8. Az Anker az első azon hazai épületek egyike amin vasbeton szerkezetet alkalmaztak

9. Az Anker-palotában élt a 60-as évek végétől egészen haláláig Hofi Géza Kossuth-díjas híres humoristánk

10. Hofi mellett még olyan hírességeket tudhatott a lakói között a ház mint például: Rátkai Márton színművész (szintén Kossuth-díjas) vagy a Szondi-teszt atyjaként ismert Szondi Lipót?‍⚕️

11. Az átadás évétől bő 9 évig itt működött a „hírhedt” Galilei Kör is?

12. Az 1940-es évek elején majdnem a Fővárosi Közmunkák Tanács által eltervezett „kirívótalanítás” áldozata lett az épület, végül ebből nem lett semmi (háborús időkben nem ez volt a prioritás)

13. Az Anker-palota természetesen műemléki védelem alatt áll (2011 óta), felújítása viszont sajnos jó ideje várat magára.

Bárki bármit mondhat rá, de ez egy ikonikus épület a főváros lüktető szívében, a népszerű Deák tér szomszédságában és lehet, hogy kicsit giccses, kicsit sok, de ez is a mienk.
Ti melyik csapatba tartoztok a palotával kapcsolatban??
Tetszik Nektek vagy esetleg túl soknak tartjátok?
Én #teamAnkeres vagyok és bár tudom, hogy a kevesebb néha több, de hát ez is egy műemlék így nem mondhatok mást, de nyilván nem ez a kedvenc épületem, ettől függetlenül viszont nagyon sajnálnám ha nem lenne!✌️?

*A palotát ábrázoló kép forrása:
Fortepan/ Schoch Frigyes
Az információké pedig a hallomáson túl: ADT., azon belül pedig a tervpályázatról például a Magyar Építőművészet 1908. /1. számának „Krónika” című rovatában (?)olvastam.

A vasbeton szerkezet rövid ismertetéséről (találtam hosszabbat is?)az Építő Ipar, 1909. április 11.számában olvastam, Szondi Lipót „Ankeres múltjáról” pedig képként csatolom a Magyar Hírlap 1928. március 11.-én megjelent számában közzétett hirdetését.


Sok 1910 és 1914 közötti Pesti Naplót is átnéztem az információ-morzsákért, illetve Alpár életrajzát is elolvastam.
Illyés Gyula pedig az 1979-ben megjelent Beatrice apródjai című művében írta a fent említett jelzőt az Anker-palotáról.

A Galilei Kör és az Anker közös múltjáról pedig a Múlt-Kor történelmi magazin, Csunderlik Péter 2013-as „Titkos társulat zsoldján kitartott bárgyú eszmezavarosok”? – 105 éve alakult a Galilei Kör” című írásában találkoztam.??

A meg nem értett, sajgó szívű költőnő szülőháza, avagy a keszthelyi Szendrey Júlia emlékszoba története

Hely: Szendrey Júlia emlékszoba (46.748116935879, 17.227377891541)
Cím: Szendreytelep, Keszthely, 8360

„Ember voltam én is, érző, vérző szívű ember, mondja a néma száj; szerettem és szenvedtem. Ki az, aki az első követ dobja rám? Bűnül rótták fel nekem, ami minden ember szent joga: leélni a saját életét. És még nagyobb vétkül azt, hogy mindenek dacára ez mégsem sikerült.”
(Részlet Júlia naplójából)
A mai bejegyzésünk helyszíne Keszthely lesz, az a város, ahol a „nemzet özvegyeként” emlegetett Szendrey Júlia, Petőfi Sándor szeretett hitvese született.
Az a Szendrey Júlia, akit rövid élete során számtalan megbélyegzés ért, pedig egy kiváló és korát meghaladó költőnőt takartak ezek a komor bélyegek.
No, de lássuk a kezdeteket, hogy mikor és honnan indult el fájdalmasan szomorú útjára ez a meg nem értett lélek!
1828 december vége felé közeledve egy hűvös téli napon a keszthelyi feketefenyők által övezett Újmajorban (amit később Szendrey – telepnek, majd, ha jól tudom akkor 2016 óta pedig már Szendrey majornak hívnak) az egyik ottani XVIII. század végén épült ház egyikében egy kisded sírása törte meg a csendet, Szendrey Ignác és Gálovits Anna újszülött leánya Júlia jelezte így a nagyvilággal, hogy megérkezett.
Ekkor még senki sem sejtette, hogy milyen szomorú sors vár majd erre a szegény kisleányra, akinek alig pár év boldogság után csak a meghasadt özvegyi szív lüktető fájdalma jutott, amely fájdalmat senki sem tudott már sohasem enyhíteni…még egy új társ sem, hiszen valószínűleg idővel Ő is csak egy lett az Őt meg nem értők közül. 🙁
Hosszasan tudnék Szendrey Júliáról írni, arról, hogy valójában milyen erős feminista nő volt, egy olyan nő, akit szerintem páratlan költői tehetséggel áldott meg az Ég és mindezek mellett még Andersen meséket is fordított magyarra (kapott is munkája előtt tisztelegvén nemrég Koppenhágában a magyar nagykövetségen egy szobrot!) és még sorolhatnám, de a mai bejegyzésünk főszereplője nem Ő, hanem az emlékszobájának otthonául szolgáló ház lesz, ezért befejeztem az „alig érezhető” ömlengésemet róla.
A Szendrey Júlia Emlékszoba Júlia szülőházában került berendezésre (olvastam olyan feltételezéseket is, hogy ez a műemlék épület valójában egy régi uradalmi cselédház épülete és a család valószínűleg a közeli villában lakhatott), amely épületre már az 1909.-ik esztendőben egy emléktáblát helyeztek ki Júlia emlékére, sőt azóta 2014-ben egy újabb táblával gazdagodott a ház.
A Vasárnapi „Ujság” 1909. évi 56. évfolyamának 5. számában Dr. Csák Árpád cikkében így írt Júlia szülőházáról:
„Az ujmajori gazdatiszti lak, melyben Szenderey Julia született, a major nyugati szélén, a már említett gyönyörű grófi-út mellett, annak keleti oldalán, észak-dél irányban fekszik.
Egyszerű, földszintes, cserép-zsindelyes, alacsony, fehérre meszelt épület, melynek csak a déli része szolgált gazdatiszti lakásul, az északi részen a gazdasági cselédek lakásai voltak.
Ezelőtt 12 évvel Szendreyék lakásával szemben, a grófi-út nyugati oldalán, új, modern gazdatiszti lakást építettek és most Szendreyék lakásában az uradalmi bognár-mester s a major-gazda laknak. Benn a házban a szobák mennyezete gerendás, durván ácsolt fagerendákkal.
A padlózat széles, vastag fenyőfából készült és itt-ott már teljesen el van vásva. Az ablakok elég magasak és szélesek és mindenik vas-gátorral van ellátva.
Általában az egész lakás nagyon szerény, az akkori viszonyokhoz mért. Még eredeti állapotában van meg.”
Csák már ebben a cikkben kifejtette azon vágyát, hogy illendő lenne Júlia emlékére egy emléktáblát kihelyezni itt, ami ugye végül még ebben az évben meg is történt, ahogy azt fent is említettem.
(Dr. Csák Árpád ezzel kapcsolatos indítványáról megjelent egy aprócska cikk is, amit csatolok képként.)
1909 után ugorva az időben egy hatalmasat 2009-et írunk amikor is berendezésre kerül az emléktábát magán viselő frissen felújított házba az a kiállítás, ami méltó módon állít emléket a város híres költőnőjének.
Az emlékszobában a Júliához köthető személyes tárgyak mellett, a fordításaival, a könyveivel és még néhány portréval (Zoltán fiáról, Júliáról stb.) is találkozhatnak a betérő látogatók.
A ház kertjében pedig Júlia szobrát tekinthetik meg „rózsaölelésben” a kint időzők.
Ezek a rózsák, amik a szobor mellett kaptak helyet az örök szerelmet szimbolizálják, azt a szerelmet, amelyet Júlia érzett az Ő Sándora iránt.
Az emlékszoba létrehozása egyébként egy nagy összefogás eredménye, melynek főszereplői: a Pannon Egyetem Georgikon Kara, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Keszthelyi Önkormányzat voltak.
Ti láttátok már a kiállítást? ?
Ui.: Elnézést kérek, ha elfogultságon ért a kedves Olvasó a bejegyzés elolvasásakor, tudom, hogy sokan csak a „hűtlen özvegyet” látják Júliában, de nekem Ő az egyik kedvenc hazai költőnőm, aki bár úgy tűnhet, hogy könnyelműen ledobta azt a bizonyos özvegyi fátylat, de aki ismeri a teljes történetét az tudja, hogy minden lépésnek oka volt. Szeretett Sándorát nem feledte soha, vele halt lélekben Ő is, erről a tényről pedig a leghitelesebben a versei tanúskodnak.
És végezetül akkor egy kis aprócska idézettel zárnám a soraimat Szendrey Júlia: „Ne higyj nekem… „című verséből:

„Ne higyj nekem, hogyha hallasz
Fölkaczagni engemet,
Megsiratnál, hogyha látnád
Egy ily perczben lelkemet.”

Ebben a pár sorban szerintem minden benne van…:(
A naplóját itt olvashatjátok, ha esetleg belenéznétek:
http://mek-oszk.uz.ua/07000/07091/html/
A bejegyzés írása közbeni dallamtapadásom pedig ehhez a dalhoz köthető:
https://www.youtube.com/watch?v=7foGMAj5nMw

*Cikkek, képek forrása: ADT- azon belül pedig:
~Vasárnapi „Ujság” 1909. 56.évfolyamának 5. száma, Dr. Csák Árpád cikke (Júlia anyakönyvi lapjának és a fasornak a képe is innen van)
~ Veszprémi Napló, 1978. március 18.-ai száma – „Intézmények, fiatalok összefogása Szendrey Júlia emlékének ápolására” c. cikke
~ Budapesti Hírlap 1912. május 14.-ei száma, cikk Dr. Csák indítványáról
~ Magyar Fórum, 1998. január 22.-ei száma, kép Júlia szülőházáról

Falakból épített öröklét – Emlékezzünk Lajta Bélára #1.


A mai napon van 101-ik esztendeje annak, hogy Lajta Béla kiváló építészünk örökre lehunyta a szemét.
Nevét sajnos kevesen ismerik pedig számtalan csodálatos műemlékünk atyja.
Lajta 1873. január 23.-án Leitersdorfer Bélaként látta meg a napvilágot Óbudán.
Építész diplomáját 1896-ban a Műegyetemen évfolyamelsőként vehette át és kiváló eredményeiért Hauszmann jutalomdíjban részesült.
Lajta egy a korát meghaladó világot látott tehetség volt, olyan kiválóság, akinek a munkásságára Hauszmann Alajos És Lechner Ödön is nagy hatással voltak.
A két fent említett mester mindegyike elismerte Lajta kiválóságát és dolgoztak is vele.
Lajta Béla munkáira leginkább a szecessziós stílus, az art déco illetve a népies stílus volt a jellemző.
A hazai síremlékművészetben is kiemelkedőt alkotott, nagyon sok család sírját Ő tervezte.
Első építészi munkáit az 1900-as évek elején kapta, onnantól fogva pedig csak a kegyetlen halál tudta csak megállítani a fiatalon elhunyt tehetséget.
Olyan épületek őrzik tovább a nevét az utókor számára, mint például:
~ Az egykori Chevra Kadisa Gyógyíthatatlan Betegek Szeretetotthona – Napjainkban: Országos Idegsebészeti Klinikai Intézet
~ Wechselmann-ék által alapított Vakok Intézete – Ma: Mozgásjavító Általános Iskola
~ Budapesti Gróf Széchenyi István Felsőkereskedelmi Fiúiskola – Napjainkban: BGSZC Széchenyi István Kereskedelmi Szakgimnázium
~ Malonyay – villa
~ Rózsavölgyi – ház
~ Parisiana-mulató – Ma: Újszínház (Alkotótársa Maróti Géza épületszobrász volt)
És még sorolhatnám…?
Végezetül pedig egy a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ honlapján olvasott idézettel zárnám a soraimat, amely sorok Málnai Béla megható gondolatai Lajtáról:
„Úgy dolgozott, mint a régi nagy építőmesterek, lankadatlanul, nem nézve jobbra, nem nézve balra, nem ismerve akadályt, nem kímélve munkát, művészbecsülettel oldotta meg munkája legkisebb részletét is. Munkái, szívéből nőtt szerelmetes alkotásai, a házak, a sok színes kő, márvány és anyag, melyeket a művészet isteni szikrájával állított harmóniába, hirdetik emlékét az idők messzeségébe.” (Málnai Béla: Lajta Béla emlékének! Az Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület Műbarátok Körében tartott emlékbeszéd, 1923. június. Kézirat. MÉM MDK Magyar Építészeti Múzeum)
Remélem nem bánjátok, ha havonta 1-2 bejegyzés néhány híres magyar építészünknek állít majd emléket, természetesen a szokásos bejegyzéseken felül érkezem majd ezekkel a megemlékezésekkel, de csak akkor, ha nem bánjátok!
Írjátok meg kérlek ezzel kapcsolatban a véleményeteket, hogy szívesen olvasnátok- e havonta 1-2 ilyen bejegyzést is a megszokott bejegyzések mellett?
Előre is köszönöm a visszajelzéseteket!
Csodaszép napot kívánok mindenkinek, a héten még találkozunk! ?
Nektek egyébként melyik Lajta – féle épület volt ismerős a felsoroltak közül? ?


*Képek forrása: ADT., azon belül pedig:
~ Magyar Építőművészet, 1956. 5. évfolyam / 2. száma (Szeretetotthon képe)
~ Magyar Tudomány – A MTA Értesítője, 1989. / 10-11. száma (Vakok Intézetének a képe)
~ Művészet, 1984. / 12. szám, A Parisiana Mulató homlokzata (Lajta Béla, 1909)
~ „Uj” Idők, 1908. / 14. évfolyam, 1- 26. szám, 460. oldal (Malonyay – villa képei)

Zsolnay-negyed (Pécs – rövid bejelentkezés)

Ismerős falak, illatok és színek
Őszi fényben még szebben festetek!
„Hajnalfénnyel” is jöhettem volna,
De a 2-es busz hozott,
Időutazás ez így is, ha akarom!
És hát miért is ne akarnám?!
Mikor minden épület súg egy csodát!
Mesélnek a téglák, fecsegnek a habarcsok
A „tetők” pedig a legpletykásabb fajzatok!
Mesélnek korokról, lakókról, szerelmekről
Sorsokról…
Azért magukról is ejtenek ám néhány szót!
Én pedig lesem, hallgatom, érintem a kőszavakat
És közben arra gondolok, hogy olyan jó mulatság ez a műemlékvadászat, hogy az csak valami csuda!??✨

#verselőműemlékvadász #tbt #képazInstagramoldalamról #ottismegtaláltok #ugyanazzalaversselcsakmásikképpel ??
#fotózkodjműemlékkelőszikihívás #ősziműemlékvadászat #fotózkodjősszelműemlékkel #vagycsakörökítsdmeg #virtuálisfotóalbum #fotóbazártemlékekajövőnek #csípdelapillanatot #evelinamuemlekvadasz #múltrólajelennek

Kellemes hétvégét kívánok mindenkinek!?

A Hamerli család „Vasas-ágának” háza – Történet családról, házról és VASakaratról

Hely: Rákóczi Út (46.047687133334, 18.224899000009)
Cím: Rákóczi út, Pécs

Ebben az esős – szomorkás időben gondoltam ne várjunk inkább jövő hétig a legújabb közös „műemlékvadászatunkig” hanem játsszuk ki az időjárást és ha máshogy nem is lehet most, de legalább egy virtuális kirándulásra induljunk el együtt, hogy egy kicsit színesebb legyen ez a szürke nap.?
A mai kirándulásunk helyszíne Pécs belvárosa lesz, de ígérem egy jó darabig megint nem lesz pécsi tartalom…?
Pécs a lehetőségek városaként volt ismeretes régen hiszen rengeteg iparoscsalád élt itt hosszú ideig jómódban.
Az egyik ilyen híres pécsi iparos család az a Hamerli dinasztia volt akiknek a neve szorosan
összefonódott Pécs gazdaságtörténetével.
Ha a Hamerli nevet halljuk, akkor egyből a
kesztyűgyártás jut az eszünkbe, nem véletlenül,
hiszen ők tették világhírűvé Pécs városát a kesztyűgyártás terén.?
A gyáralapító János röviden és frappánsan
megfogalmazva: mert és nyert és ezzel mesés
vagyonra tett szert. A kesztyű és bőrműves munkák mellett viszont kevesen tudják azt, hogy a Hamerli családnak volt egy „vasas” ága is akik vaskereskedéssel kezdtek el foglalkozni, méghozzá nem is akárhogyan.
János 5 felnőtt kort megélt gyermeke közül József (1879 – 1953) volt az aki
létrehozta a „vasas-ágat” és ezzel a vasgyártás terén öregbítette Pécs hírnevét.
(*Érdekesség: Nem csupán a kesztyűgyártás és a vasipar, hanem a szállodaipar terén is maradandót alkotott a család.
A Hamerli családnak köszönhető ugyanis a napjainkban Palatinus (akkoriban Pannónia Szálloda) Hotel néven ismert csodaszép épület megépítése is.
A hotel tervrajzát képként csatoltam.?
Az 1915-ben átadott hotel tulajdonosa a családi „vagyonelosztás” után Hamerli Imre lett, de mindenkinek jutott ám „valami”.?)
No, de hogyan is indult el az egész „vasas” történet, minek volt a helyszíne ez a Rákóczi úti épület és ki is volt az a Hamerli József?
Járjunk utána együtt!?
Az egész „vasas-sztori” úgy kezdődött, hogy József nővére Izabella 1893-ban megözvegyült és megörökölt férjétől egy kis vaskereskedést, amivel hirtelen nem tudott mit kezdeni (később még az újdonsült férje segítségével sem igazán) ezért 1900-ban maga mellé vette az öccsét, mint társtulajdonost, hogy együtt majd felvirágoztatják az üzletet.
Izabella bizony jól döntött, hogy az öccsére bízta az üzletet ugyanis József örökölte
édesapja ambiciózus természetét (plusz jól is házasodott, Hoffmann Lajos bútorgyáros leányát Saroltát vette feleségül 1900. januárjában, majd idővel felesége sajnálatosan korai halála után a szintén megözvegyült sógornőjével kötött házasságot) és jelentős fejlesztések árán ugyan, de viszonylag hamar gyárrá bővítette az üzemet, hiszen egy gépgyárat is sikerült mellé felvásárolnia.
1907-ben az újból megözvegyült Izabella teljes egészében átadta az üzletet Józsefnek aki továbbra is szárnyalt üzletemberként.
1914-ben már több mint 180 alkalmazottja volt a Hamerli Gépgyár és Vasöntödének!
Hihetetlen,ugye??
A Király utcai üzlet mellett időközben József a Rákóczi úton is nyitott egy kereskedést/telepet szélesítve ezzel a cég profilját és a méreteit.
Unokája elmondása szerint a Rákóczi úti
házat (ahol az új kereskedés is működött) József 1910-ben vásárolta meg egy Engel nevű lecsúszott borkereskedőtől azért, hogy ott aztán majd „minden elfér, amit ő akar”.
Ez a ház lenne most a mai bejegyzésem műemléki főszereplője, mert a Király utcai hàznak a történetét szerintem már mindenki ismeri, erről a házról viszont nem sokan tudják azt, hogy ez is a Hamerli családé volt.?
Nos ebben a házban aztán tényleg minden elfért, hiszen mindenféle műszaki és fürdőszobai portékák sokasságával várták itt Hamerliék a betévedő érdeklődőket.
A többszintes ház alsó része volt egyébként az üzleti rész, fent pedig többek között a szolgálati lakások és a bérlőre váró lakások voltak.
Érdekesség: Itt élt kb. a 40-es évek elejéig József legkisebb fia, Antal (1911-1991) is a családjával.
Antal idővel amatőr filmesként is híres lett, valamint a korszak legmodernebb árucikkeivel bővítette a kereskedés termékkínálatát sőt nem csupán árucikkekkel hanem például
személygépkocsikkal is!?
(Antal Pécsről készített híres 1939-es videóját „Egy nap Pécsett” címmel találhatjátok meg YouTube-on, ha esetleg megszeretnétek nézni ezt a páratlan felvételt.??)
Az üzlet dübörgött ebben a kereskedésben is, a kapcsolati tőkék
sokasodtak aztán egyszer csak a sikerek közepébe belegázolt az I. Világháború így József kénytelen volt részvénytársasággá átalakítani a gépgyárat és ezáltal már több tulajdonostárssal kellett megosztoznia a cégen.
Szerencsére amúgy így is családon belül
maradt a „gyeplő”, mert a legnagyobb részvényes a
Hamerli bőrgyár lett.
Az I. Világháborút tehát még sikeresen túlélte a gyár, de a II. Világháború már a szomorú vég közeledtét hozta el magával.
A háború után sajnos minden vagyonától megfosztották Hamerlit és a családját, a munkásságuk gyümölcseit pedig mint oly’
sok másik gyárét államosították.
A Rákóczi úti műemlék jellegű épület sorsa viszonylag változatlan maradt, a mai napig több üzletnek az „otthona”, állapota megfelelő.
A család és akár a ház történetéről is bővebben az
alábbi linken olvashattok egy nagyon szuper és
részletes családtörténeti életútinterjút, amit Potos Bernadett készített Ifj.
Hamerli Antallal még 2010-ben.
https://tte.hu/media/pdf/interjuk05-hamerli_antal
Rengeteg érdekes családi fotó is van az interjúhoz csatolva, érdemes meglesni őket!?
Remélem tetszett Nektek ez a kicsit rendhagyó bejegyzés, amelyben az adott épületet egy kicsit „megtöltöttem élettel” is, hogy ne csak az épület meséljen magáról, hanem az egykori lakói is.
Tudom néha kicsit el lehet veszni a családi szálakban, de azért igyekeztem úgy írni, hogy nyomon lehessen követni, hogy ki – kicsoda ebben a történetben.?
Higgyétek el, hogy még így is csak nagyon felszínesen érintettem ám a család történetét, hogy ne legyen túl sok információval terhelt a bejegyzés.?
A jövőben azért maradunk ám a megszokott virtuális kirándulások terepén csak gondoltam, hogy legyen néha egy kicsit más jellegű poszt is.?
Ti ismertétek a Hamerli család „vasas-ágát”?
Szeretitek a családtörténeti életútinterjúkat??
Én nagyon, sőt képzeljétek még készítettem is ilyet még jó pár évvel ezelőtt az anyai nagyszüleimmel (apai nagyszüleim sajnos korán itt hagytak minket ?), a felvétel után nem sokkal sajnos a Papa is örökre lehunyta a szemét(Mama szerencsére jól van ?) így ma már ez az interjú egy még értékesebb emlék a számomra, mert őrzi annak a hangját akit nagyon – nagyon szerettem.?❤️? #rip
* A bejegyzéshez csatolt színes fotókat én készítettem.
 
A korabeli újsághirdetések forrásai:
ADT. – azon belül pedig:
~ Magyar Építőművészet 1989 / 6.száma („Pannónia Szálló” tervrajzai)
~ Magyar Vaskereskedők 1912 /33. szám – „Állandó gépkiállítás..” c. hirdetés
~ Esti Újság 1938. Június 24.-én megjelent szàma – „Gázálarcos cikk”
~ „Pécsi Ujlap” 1912 / 208. száma – „Szecskavágós hirdetés”
~ Pécsi Katolikus Tudósító 1932/ 12.évf. július-augusztus – „Rákóczi úti hirdetés”
~ Dunántúl 1927. Június 5.-én megjelent száma – Az „auto – syphon” hirdetés származik innen. ??
~ Az interjú elérhetőségét pedig a posztban linkeltem.

Középkori műemlékek között lépkedve Pásztón – 2. rész – Történelmi séta a kolostortól, a „Romkerten” át egészen a templomig

Hely: Pásztó (47.91632, 19.69754)
Cím: Pásztó, 3060

A mai bejegyzés a múlt heti „mini-sorozat” befejező része, melyben a Pásztón tett látogatásom utolsó állomásait mutatom most be Nektek.
Ha kíváncsiak vagytok a Pásztói Szent Lőrinc vértanú templomnak, a múzeum otthonául szolgáló bencés kolostor épületének, illetve a tőle nem messze található „Romkertnek” (az 1960-as években feltárt középkori bencés és ciszterci apátság alapjainak) a történetére akkor tartsatok velem ebben a virtuális kalandban!
Igyekszem, hogy ne „kisregény” méretű bejegyzésre nyúljon ez a poszt, ezért inkább sok fotóval „festeném” majd le Nektek a helyek szépségét, különlegességét a szavak ecsete helyett, de azért vizsgáljuk meg egy kicsit az épületek történetét is, mert csak úgy lesz teljes az egész. ? ?

~ Pásztói Szent Lőrinc vértanú templom:
A Szent Lőrinc vértanúról elnevezett pásztói templom XIII. századi román alapokon nyugszik és az első bővítési munkálatokat már az 1200-as években elkezdték rajta.
A XV. században ismét bővítették méghozzá oldalkápolnával, előcsarnokkal és a sekrestye is ekkor épült.
Ekkoriban természetesen a gótika „uralkodott” a stílusjegyeken.
A végleges barokkos jellegét csak az 1700-as évek vége felé (ekkor még a tornyát is átépítették, a napjainkban látható szentélye is ekkor épült) nyerte el a templom, amely a Málomi Szent József – templomhoz hasonlóan több építészeti stílust is magán visel így a körbesétálása során igazi építészettörténeti időutazásban lehet része az arra járóknak.
Állapotát tekintve a templom: szépen óvott műemlék.

~Kolostorból múzeum:
Ez az 1700-as évek elején a ciszterciek által újjáépített barokk kolostorépület Pásztó műemléki negyedének központjaként is emlegethető, ugyanis idővel itt lelt otthonra a város 1984-ben létrehozott múzeuma.
Az épületet a bencés szerzetesek építették, később azonban a ciszterci rend vette át tőlük a kolostorépületet.
Egészen az 1950-es évekig kolostorként használták az épületet, az ezt követő időkben könyvtártól kezdve iskoláig volt itt minden, míg végül teljes egészében a múzeumé lett az egykori kolostor.
*Érdekesség: A múzeum emeletén a város egyik ikonikus alakjának Rajeczky Benjáminnak az emléke előtt tisztelgő kiállítást láthatnak az érdeklődök.
A Rajeczky emlékszoba pedig már 1990 óta várja a látogatóit (fotórészletet teszek fel a szobáról).
De kis is volt Rajeczky Benjámin?
Rajeczky Benjámin, vagy ahogy a helyiek hívták „Béni bácsi” ciszterci szerzetes, népzenekutató, egyházzenész, zenepedagógus, zenetörténész és a zenetudományok doktora volt.
Hazánkban Ő tekinthető a magyar gregoriánkutatás atyjának, de emellett a középkori kódex kutatásokban is fontos szerepe volt.
Gimnáziumi tanárként a „Kodály – féle” zeneoktatási reformok követője volt és a népzenei felvételek hangelemzen történő kiadásának is egyik aktív pártolója és segítője volt.
Kodály Zoltán halála után Ő lett az MTA Népzenekutató Csoportjának a megbízott igazgatója.
Halála után nem sokkal posztumusz Kossuth – díjjal tüntették ki.
Annyira jóságos, kedves ember lehetett, hogy ahogy nézegettem a fotóit a kiállításon szinte sugárzott azokról is a kedvesség és a béke…pedig a képek csupán az én olvasatomban csak egy megkövült pillanat mutatói, de az igazi jóság fénye szerintem ezeken a megkövült pillanatokon is átfénylik.✨
Itt kérlek engedjetek meg nekem egy idézetet is méghozzá Bárdos Lajostól, ami szerintem tökéletesen ide illik:

„Csak énekelj, mert az ének jó dolog.
Csak énekelj, mert az ének víg dolog.
Csak énekelj, mert az énekben szív dobog.”?
/Idézet Bárdos Lajos – Cantemus! c. kórusművéből, magyarra fordította: Lukin László/

~ Romkert:
A sokszor csak „Romkertként” emlegetett középkori bencés és ciszterci apátság alapjaira az 1960-as években Dr. Valter Ilonáék leltek rá (az Ő neve már ismerős lehet az első részből is?).
És hogy mire is leltek pontosan ekkor?
Helyettem mutassa meg inkább most a kutatás eredményét az a kis videó, amit a helyszínen rögzítettem. ?
A videóban látható feltárt alapok romkertté alakítására egyébként 1972-ben került sor.
A munkálatok H. Vladár Ágnes és Örsi Károly tervei alapján készültek el.

Remélem tetszett Nektek ez a kis Pásztót érintő virtuális séta, a következő bejegyzésben már egy másik megyében és egy másik helyszínen fogunk találkozni!
A következő találkozásig pedig, ha van kedvetek akkor lessétek meg az @evelinamuemlekvadasz Instagram-oldalamon a Csohány Galéria épületének a történetét! ?

Legyen szép napotok!?
Szívből jövő öleléssel üdvözöl mindenkit:
Evelin, a Műemlékvadász.

*A fotókat én készítettem, szeptember közepén.?
A Romkertről a videót a kommentszekcióba teszem ki, mert valamiért a Facebook nem engedi egyszerre kijelölni a képekkel.???

Középkori műemlékek között lépkedve Pásztón – 1. rész – Az Oskolamester házának és a mellette található épített kincseknek a története

Hely: Pásztói Múzeum (47.91632, 19.69754)
Cím: Múzeum tér 5., Pásztó, 3060

Az elmúlt napokban hosszabb időt töltöttem Nógrád és Heves megyében és igyekeztem minél több érdekességet megörökíteni Nektek is erről a kis kirándulásról.
Közös utunk első állomása ma Pásztó lesz mely város szívében mesés műemlékegyüttesre lelhet az, aki a Múzeum tér felé sétálgat.
A legtöbb információt ezekről a műemlékekről a Pásztói Múzeumban szereztem, ahol oly’ szerencsében volt részem, hogy maga a múzeum igazgatója Dr. Hír János tartott éppen tárlatvezetést.
Fantasztikus élmény volt, tátott szájjal hallgattuk a történeteit, komolyan mondom, hogy szerintem bármeddig eltudtam volna még hallgatni, amiket mesélt (de szerintem nem csak én vagyok így ezzel)!
Látszik, hogy szíve – lelke benne van a múzeumban, és itt szeretném megragadni az alkalmat arra, hogy itt is megköszönhessem neki ezt a fantasztikus tárlatvezetést és azt, hogy még az ebédszünetét is feláldozta a hirtelen betoppanó „pécsi látogatókért”. ??
Fontosnak tartom előre letisztázni, hogy ez a poszt most sem reklám, hanem ismét egy szívből jövő ajánlás!
No, de akkor hosszas bevezető után kezdjük is el a mai virtuális sétánkat, amelynek az első állomása nem más lesz, mint az „Oskolamester háza” + pincéje, illetve a mellettük található középkori üveghuta és kovácsműhely romjai.

Az Oskolamester házát az 1970-es években a legenda szerint Valter Ilona régész, műemlékvédelmi szakember az utolsó pillanatban mentette meg a buldózerek végső csapásaitól, amikor is felismerte, hogy az erősen romló állapotú, elhanyagolt épület omladozó falai egy középkori épített kincset rejtenek a „vakolatsebeik” alatt.
Valter Ilona kutatómunkájának meg is lett az eredménye, ugyanis a vég szélén álló épületről ténylegesen kiderült, hogy egy 15. század elején épült gótikus stílusban épült lakóházról van szó az esetében, ami ráadásul még ritkaságnak is számít, mert hazánkban ilyen stílusú ház ennyire jó állapotban egyetlen egy sem található ezen kívül.
A kellemes meglepetést a régészeti kutatások során csak fokozta az a felfedezés (amire szerintem bátran mondhatjuk azt, hogy kincset találtak a kincsben :D), amikor is a ház kamrájának a padlójába mélyítve 3 darab 3 méter mélységű gabonavermet találtak telis – tele 15. – 16. századi használati eszközökkel.
Cseréptáltól kezdve a vörösréz kézmosótálig volt itt aztán minden…kolompok, kések és még sorolhatnám, de nem akarok mindent leírni, mert akkor elvenném azoktól a meglepetés örömét, akik esetleg még nem jártak itt, de ellátogatnának majd ide.?
Az eszközöket egyébként valószínűleg az 1551-ben egyre közeledő oszmán sereg elől rejtette el ide távozásuk előtt a kántorcsalád, akik hát, mint sejthető soha többé nem tértek vissza az otthonukba.
A miértekről nincsenek információim, de ha visszatértek volna akkor valószínűleg a gabonavermekben nem találtak volna semmit sem 1978-ban a régészek.
Természetesen a 16. század második felében sem maradt üresen a ház, ekkor érkeztek meg ugyanis a legújabb lakói, akik azonnal a felégetett épület felújításába kezdtek és hát, mint tudjuk a veremre nem sikerült rábukkanniuk a munkálataik során.
Az Oskolamester házáról fontos egyébként tudni, hogy ha hiszitek, ha nem (nyugalom, én is csak néztem kikerekedett szemekkel amikor meghallottam), de ezentúl gyakorlatilag sohasem állt üresen, hiszen 1968-ig itt élt benne az aktuális kántortanító.
(Jó, gondolom a háborúk idején azért más volt a helyzet, de a háborúk ideje sajnos már csak ilyen, hogy mindent mássá tesz. ☹)
Az 1968. esztendő után jött egy hanyatló korszaka a háznak, aminek a végét már a fent említett történetből tudjuk, hogy az utolsó pillanatban lett megmentve attól, hogy le legyen rombolva.
Valter Ilonának és a kollégáinak köszönhetően azonban szerencsére meg lett mentve a jövő számára ez a ritka épített örökségünk, ami az 1984-es ünnepélyes megnyitása óta várja a látogatóit.
De nem csupán csak az Oskolamester háza áll ám nyitva a látogatók előtt, hanem a pincéje is, ahol a középkori szőlőtermesztés történetével ismerkedhetünk meg, ha szeretnénk.

Tovább haladva, mint említettem az Oskolamester háza mellett található egy Árpád-kori üveghuta romja is, aminek a feltárására 1985-ben került sor.
Ez az üvegolvasztó műhely (és a kovácsműhely is) egy olyan páratlan ipartörténeti emlék, ami hazai és ha jól tudom akkor valójában európai szinten is kuriózumnak számít ebben a kategóriában.
(Az üveghuta és a kovácsműhely is szabadtéri kiállítóhelyek, melyeket bárki – bármikor megcsodálhat, ha a műemléki negyedben sétál!)
A régészeti munkálatok során 3 darab kemence alapjára bukkantak rá a régészek, amik körül például fehér és zöld üvegmasszát találtak.
Az itt talált mintákat az Országos Üvegipari Művek kutatóintézetében vizsgálták meg és ekkor derült fény arra, hogy az egykoron itt élő szerzetesek bizony üveggyártással is foglalkoztak!
Fantasztikus, hogy mennyi mindenhez értettek, ugye?

Az üveghuta és az Oskolamester háza mellett fontos még megemlítenem az egykoron itt található szintén páratlan kovácsműhelyt is, mely feltárására szintén 1985-ben került sor.
A feltáró munkák során egy 32 m hosszú és 7 m széles műhelyépület alapjai kerültek elő melynek a Déli részén egy kisméretű kemencét is találtak a régészek, amelyben egyértelmű nyomokat találtak arra, hogy itt bizony egy 12. századi kovácsműhely állhatott.
Hát nem zseniális, hogy milyen ritka építészettörténeti kincsekkel lehet találkozni a hazánkban??

Jövő héten jön a legújabb része ennek a „Nógrádi – bejegyzéssorozatnak”, ami egyébként 3 részes lesz és a második részében még mindig Pásztón maradunk, ahol is a Szent Lőrinc plébániatemplom, a múzeum otthonául szolgáló bencés kolostor épületének, illetve a tőle nem messze található „Romkert” (az 1960-as években feltárt középkori bencés és ciszterci apátság alapjainak) történetével foglak Titeket megismertetni.?
A Csohány Galéria otthonául szolgáló meseszép épület történetével pedig az @evelinamuemlekvadasz Instagram-oldalamon találkozhattok majd hamarosan! ?

Köszönöm, hogy ismét velem tartottatok ezen a kis virtuális műemlékvadászaton!??
Remélem, hogy tetszett Nektek a bejegyzés, és ha igen akkor bátran osszátok meg másokkal is! ?

*Képek: saját fotók, idén (2021) szeptemberében készültek és valójában sokkal többet fotóztam, de nem tartanám helyesnek, ha ettől többet osztanék meg a képekből( Oskolamester házának berendezésről pláne nem szeretnék képeket kitenni), mert akkor már nem érne Titeket sem meglepetés, ha elmennétek ide, illetve a múzeummal sem lenne fair ezt megtennem, hogy megosztok mindent, amit itt láttam, mert nagyon is megérdemlik a látogatókat és Ti ismegérdemlitek a teljes felfedezés örömét! ?

*Olvasmányajánló, amiből én is dolgoztam:
Dr. Hír János, – Sári – Zentai Evelin (nem, nem én vagyok az ??), – Dr. Gherdán Katalin: 30 éves a Pásztói Múzeum című 2015-ben megjelent kiadványa, ami a „Pásztói Múzeum Füzetei” című sorozat egyik részeként jelent meg.?